Detektivky píšu ráno v kuchyni, v zimě a na podzim, když je ještě tma, říká Ilona Dobrovolná

Detektivky píšu ráno v kuchyni, v zimě a na podzim, když je ještě tma, říká Ilona Dobrovolná
Spisovatelka Ilona Dobrovolná letos získala cenu Magnesia Litera za detektivní román Panoptikum pana Perkinse. Už na podzim své čtenáře potěší další knihou. Psaní ji zatím neživí, ale baví.
„Psát jsem začala jako dítě. Ale až na vysoké škole to začalo být trochu vážnější,“ vzpomíná Dobrovolná, která vystudovala žurnalistiku a dnes pracuje v marketingu. S psaním začala potají – její první knihy poprvé četli až redaktoři v nakladatelství. Ani maminka je neměla v ruce. A první skutečný impuls? Literární soutěž. „Řekla jsem si, že to prostě zkusím. Nic za to nedám.“ A ono to vyšlo.
Ilona Dobrovolná je ráda sama. Psát chodí do kuchyně, ideálně ráno, než ostatní vstanou. Nebo na podzim, když je ještě tma. „Večer už nejsem schopná nic smysluplného napsat.“ A když se chce odreagovat od práce a příběhů? „Chodím na výlety. A taky šermuju. Jsem tam jediná žena, tak šermuju s muži. Nedá se nic dělat.“
Její příběhy nejsou jen honbou za vrahem. Jsou hrou se čtenářem. „Musíte tam ty stopy schovat chytře. Ani moc lehce, ani moc těžce. Hlavně férově.“ A že to funguje, potvrdila právě Magnesia Litera. Oceněná kniha se odehrává ve dvou časových rovinách – koncem 19. století a dnes. Inspiraci našla v článku o koloniální výstavě u Paříže, kde se kromě rostlin „vystavovali“ i lidé.
Kniha v knihkupectví je splněný dětský sen
Třetí kniha už je na cestě. Kletba japonského náhrdelníku vyjde na podzim. A tentokrát do případu zasáhnou i profesionální kriminalisté. „Zase jsem to psala zhruba rok. Ale teď si dávám pauzu, než se pustím do dalšího dílu.“
Až kniha vyjde, půjde se jako vždy podívat do knihkupectví. „Jako malá jsem si přála být spisovatelkou. Vidět tu knihu na regále, to je splněný sen.“ Dnes jí občas posílají reakce i čtenáři. To ji těší nejvíc.
V psaní chce dál pokračovat, klidně i vedle práce. „Aspoň člověk píše víc pro radost. Není pod tlakem, že musí psaním zaplatit nájem.“ Nebránila by se ani zfilmování příběhu. „Pro mě je finální vždycky knížka, ale bylo by zajímavé vidět, jak si scény představuje někdo jiný,“ dodává s tím, že postavy v její fantazii mají tváře, ale čtenáři si je určitě představují jinak.
Co inspirovalo Ilonu Dobrovolnou k napsání Panoptika pana Perkinse? Proč se nedívá na televizi? Čím ji uchvátily severské detektivky? A kdy se jí nejlépe šermuje? Poslechněte si celý rozhovor v pořadu Alex a host.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.