Evropany okouzlila cyklistika bez námahy. Hitem jsou elektrokola i svítící ventilky

9. duben 2018
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na první pohled vypadá elektrokolo jako běžné kolo. Poznáte ho hlavně podle baterie, která bývá umístěná pod nosičem (na snímku), na rámu nebo pod sedlovou trubkou

Elektrokola jsou na vzestupu, jejich prodej pravděpodobně výrazně stoupne i letos. Kdo chce udělat více pro své tělo, měl by sáhnout raději po klasickém kole. S odborníkem Janem Draštíkem poradíme, jak správně vybírat.

Výrobci dokážou dostat z elektromotorů stále vyšší výkony a některá elektrokola se kvůli tomu začínají přibližovat motocyklům. Všechno je v pořádku, pokud elektromotor pomáhá cyklistovi do rychlosti 25 km/h a pak zasáhne omezovač.

„Kola s výkonnějšími elektromotory bez omezovače už mohou spadat do kategorie malých motocyklů s rychlostí do 45 km/h. I taková jsem na německém veletrhu Eurobike viděl.  V řadě zemí je k jejich řízení potřebný řidičský průkaz a měla by mít i registrační značku. V Česku jsou zatím užívána zřídka.“

Pozor na plyn na řídítkách

„Elektrokolo, které může jezdit na cyklostezce nebo pěší zóně, nesmí mít žádné ovládání do řídítek. Na první pohled to poznáte tak, že cyklista vůbec nešlape, jen se veze. Takové vozítko už je bráno jako motocykl a v případě nějaké kolize, nebo dopravní nehody, by policisté k tomu takto přihlíželi.“  

U prodejce si tedy raději předem zjistěte, čím se plyn ovládá. Správně by měl být umístěný v pedálu. Překročení maximální povolené rychlosti 25 km/h na vyznačených stezkách se také pokutuje.

Kolo pro dítě: lehké a bez motoru

Ve světě jsou novým trendem už i dětská elektrokola. Češi ale svým ratolestem stále pořizují klasická šlapací.

Dětské kolo, voda, řeka, příroda, cyklistika

„Při nákupu vybírejte kolo s lehkou konstrukcí. Vhodný je duralový rám. Je sice dražší než ocelový, ale o dost lehčí a přitom stejně pevný. Na brzdách také nešetřete. Určitě bych doporučil tak zvané v-brake (véčkové brzdy). Jsou jednoduché na údržbu a snesou velmi hrubé zacházení, což je u dětí běžné a normální,“ směje se Jan Draštík. Nejmenší děti by v sedu měly mít celá chodidla na zemi a řídítka nastavena v takové výši, aby záda byla zcela rovná.

Buďte vidět!

Nezapomeňte na bezpečnostní doplňky. Vepředu a vzadu umístěte světla, můžou to být i blikačky. „Lidé si v poslední době hodně oblíbili i blikající ventilky v kolách. Když se roztočí, vytvářejí velmi netypickou výraznou světelnou stopu, na což řidiči hned zareagují. Na oděv se používají reflexní pásky. Děti zase ocení svítící pásy ve výpletech kol. Jde o soustavu diod, které když se rozblikají, vznikají různé obrazce a ornamenty. V Holandsku nebo Dánsku se v tom přímo vyžívají,“ popisuje Draštík.

autor: Věra Říhová
Spustit audio