Fantaskní malby ďáblů a strašidel zdobí Portmoneum - Museum Josefa Váchala v Litomyšli

22. srpen 2014
Česko – země neznámá

Největší audioportál na českém internetu

Výmalba Portmonea | Foto: Tereza Brázdová, Český rozhlas

Fantaskní malby ďáblů a strašidel zdobí Portmoneum - Museum Josefa Váchala v Litomyšli

Obyčejný domek, poznamenal by někdo. Do jisté míry je to pravda, na první pohled tak může Portmoneum působit. Pokud ale vejdete dovnitř, ocitnete se ve světě fantazie, barev, tajemna a mystiky. Zdi a strop vnitřních místností malého domku v ulici Terezy Novákové uprostřed Litomyšle na Pardubicku jsou totiž vyzdobené svéráznými malbami, postavami ďáblů, skřetů i pitoreskních zvířat.

Rukopis malíře, grafika a tiskaře Josefa Váchala je nezaměnitelný. Už téměř před sto lety to věděl i jeho přítel, litomyšlský úředník a milovník umění Josef Portman. Vlastnil dům na litomyšlské Záhradi a ve 20. letech minulého století si ho nechal vymalovat - Josef Váchal, tehdy ještě nedoceněný umělec, práce dokončil v roce 1924. Sám také ve své knize Krvavý román dům poprvé nazval Portmoneem.

Váchalovy nástěnné malby v Portmoneu jsou na první pohled směsicí různých námětů a malířských stylů. Odkazují i na jiná Váchalova díla a vyjadřují postoje k otázkám víry i jeho názory na umění. Na stěnách Portmonea si můžete prohlížet krajinu a zároveň nespočet roztomilých i méně příjemných ďáblíků a duchů. Josef Váchal se obrací k motivům křesťanské ikonografie, na druhé straně ale také orientální nauky.

Váchal pro Portmoneum vyrobil i unikátní nábytek

Detail postele v Portmoneu

Přesto má výzdoba Portmonea svoji vnitřní logiku, je odrazem zvláštního Váchalova vidění světa. V interiéru si také můžete pohlédnout unikátní dřevěný nábytek, který Josef Váchal pro Josefa Portmana vyřezal a vyzdobil.

V Portmoneu poznáte Josefa Váchala nejen jako malíře, ale i jako tiskaře. Expozici totiž doplňují ukázky jedinečných knih, které tvořil jako samostatný artefakt – od vlastního rukopisu, sazby, dřevorytů až po vazbu. Knihy Josef Váchal vydával na ručním papíru v nákladu jeden až dvacet výtisků.

Do muzea se první návštěvníci podívali v roce 1993

Opravy poškozeného a chátrajícího objektu na počátku 90. let inicioval Ladislav Horáček, zakladatel knižního vydavatelství Paseka a velký milovník i znalec díla Josefa Váchala. Na restaurování maleb, kterým hrozila zkáza, se podílel tým odborníků. Vzhledem ke špatnému stavu omítky i maleb museli restaurátoři použít metodu tzv. transferu, kdy nástěnné malby sejmuli a po opravách vrátili na jejich původní místo.

autor: BRA