Jaký kočárek vybrat pro miminko? Inspiraci hledejte v minulém století
Dnešní kočárky jsou mnohem menší než ty, které používala generace miminek narozená v šedesátých až osmdesátých letech dvacátého století. Kočárky měly většinou omyvatelný koženkový potah a velká kola, která pružila. Miminko se v kočáru mohlo dostatečně rozvalit a spokojeně spát. V dnešních malých kočárcích jsou děti tak trochu jako ve svěrací kazajce a to jim nesvědčí, myslí si sběratelka historických kočárků Helena Minaříková.
Všechno začalo vlastně náhodou. Helena Minaříková si chtěla do domu jako ozdobu pořídit jeden starodávný kočárek. Sehnala výrobek z roku 1915 v dezolátním stavu.
„S kamarádkou jsme se daly do opravy. Vytvořily jsme šablony, potáhly boudu, ze starých látek a krajek jsme ušily peřinky a tak začala moje sběratelská vášeň. Každý měsíc se pak objevilo něco nového. V mé sbírce přibývaly kočárky, ale také různé krajkové dečky i panenky,“ vypráví Helena Minaříková a nemůže si vynachválit um našich předků.
Děti se vozily v trojkolkách už v 19. století
Byly z proutí a sametem vykládané. Měly i stříšku proti slunci. A právě trojkolky se dostávají do módy i v současné době. Nic převratného jsme podle Heleny Minaříkové v 21. století nevymysleli: „Mám kočárek z roku 1920 a ten má boudičku, kterou můžete otočit dopředu i dozadu podle situace. Dokonce mám koženkový kočárek – sedačku ze začátku minulého století. Když jsem ho rekonstruovala, tak jsem si říkala, na co jsou tyhle zarezlé knoflíky z boku? Tak jsem za ně trhla a kočár se krásně složil. Jednoduše, žádné složitosti,“ říká sběratelka.
Perličky z historie:Řada prvních kočárků měla jen dvě nebo tři kola. I proto, že čtyřkolová vozidla nesměla jezdit po chodnících. Některé matky kvůli tomu dokonce čelily trestnímu stíhání. Na konci 19. století konečně veřejné orgány uznaly, že ani čtyřkolové kočárky chodce neohrozí.
Ameriku kočárky dobyly v roce 1830, jejich průkopníkem byl Benjamin Potter Crandall, jeho syn Jesse Armour Crandall je obohatil o brzdu.
O popularitu kočárků se zasloužila královna Viktorie, která si v roce 1840 pořídila dokonce tři. Rozpoutala tím naprostou kočárkovou mánii. U nás se začaly kočárky objevovat až na přelomu 19. a 20. století, hlavně u majetných rodin.
Malá kolečka nejsou výhra
Na konci 19. století byla kola u kočárků opravdu hodně velká. Tehdejší modely ze dřeva a proutí nesla vysoká tenká kola, která si poradila i se špatnými cestami. Po válce jejich pérování zajišťovaly kožené řemínky přidělané ke korbě, později to byly ocelové pružiny. Možná ještě máte schovaný po dětech tzv. „osmipérák“ s koženkovou korbou a sklopnou střechou. Tyhle kočáry měly velká kola na řemínkách. Takže když jste o kočárek zavadili, jemně se houpal.
„Tento typ mám ještě schovaný pro vnoučata. A jak si v něm libují. Potahy byly z koženky, z boku měl kočárek okénka, takže děti měly výhled. Koženka se dala výborně umýt na rozdíl od současných látkových materiálů. V zimě jsem dala dítě do fusaku s beránkem a krásně spalo v prostorném kočáře venku,“ vzpomíná Helena Minaříková. Možná právě proto, že se používaly přírodní materiály, děti si na ně zvykly od malička a neměly tolik problémů s různými alergiemi.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.