Lidé v Pardubicích osedlali sdílená kola. Za měsíc je využily tisíce cyklistů
Lidí, kteří po Pardubicích jezdí na sdílených modrošedých kolech, přibývá. Zatímco projekt Rekola před několika lety pro nezájem lidí skončil, nový systém Nextbike je zatím úspěšný. Funguje dva měsíce a do systému se přihlásilo už přes tři tisíce uživatelů.
Zatímco u Rekol bylo nutné si zaplatit každou jízdu buď samostatně, nebo si předplatit celý měsíc, nový systém funguje jinak. 15 minut jízdy má každý zdarma a za kolo platí až po uplynuté této doby. Stačí si stáhnout do mobilu aplikaci, její pomocí kolo odemknout a odjet. Když bude uživatel potřebovat kolo na delší dobu, zaplatí za každou další půlhodinu 20 korun.
Kdo by chtěl využívat kolo často, může si předplatit měsíční tarif, který jízdu zdarma prodlouží na 45 minut. Lidé by kola nextbike neměli nechávat, kde je to napadne, ale jen na určených stanovištích.
35 parkovišť je jen začátek
Provozovatel i město tak chtěli předejít tomu, že se budou kola povalovat všude po městě, takže společně vytipovali 35 stanovišť, kde jsou kola u městských stojanů a kde si je lidé můžou půjčit a zas je na některé z těchto míst vrátit.
V některých částech města stanoviště ale zatím nejsou. „Je pravdou, že těch stanovišť je jenom 35, je to málo. Ale my jsme ve zkušebním režimu, plánovaný počet kol pro Pardubice není sto, ale dvě stě, takže tam se do budoucna počítá s tím, že těch stanovišť by bylo minimálně dvakrát tolik,“ řekl náměstek primátora Petr Kvaš (ODS).
7400 jízd za první měsíc
Přihlášených uživatelů je v Pardubicích přibližně 3000, aktivně si kola půjčuje asi polovina uživatelů. Třeba jen v červnu zaregistroval provozovatel skoro 7 400 výpůjček. A protože zároveň sleduje, odkud si lidé kola půjčují a kde je nechávají, víme také, že největší zájem mají cyklisté u nádraží, u univerzitní knihovny a u obchodního paláce. A většinou lidé jízdu stihnou za 15 minut, takových uživatelů je přes 80 procent.
Jsou ale i lidé, kteří kolo využívají i několik hodin, říká Kvaš: „Mě osobně překvapil počet výpůjček nad tři hodiny. Je tam i poměrně vysoké procento lidí, kteří si kolo půjčí na celé dopoledne.“
Ze statistiky provozovatele vyplývá také to, že si lidé obvykle půjčují kola kolem 9. hodiny dopoledne a po poledni. Vůbec největší zájejm je ale mezi 18. a 20. hodinou. Zajímavé je také srovnání se sousedním Hradcem Králové, kde si lidé půjčili kolo 5000 krát, což je o třetinu méně než v Pardubicích.
Radnice do budoucna chystá podobný systém sdílení i koloběžek, a to také na vybraných stanovištích, aby se nepovalovaly po chodnících.
Související
-
Rekola: Do školy i do úřadu na sdíleném růžovém kole
S prvním srpnovým dnem se v ulicích Pardubic objeví růžová kola. Jejich majitelkami nejsou žádné blondýny, které chtějí sladit doplňky, ale sdružení Rekola.
-
Data: Milion cyklistů na Wonkově mostě. Kudy se v Pardubicích...
Obyvatelé Pardubic rádi říkají, že žijí ve městě cyklistů. Kol se v ulicích pohybuje opravdu hodně a město díky sledování pohybu cyklistů teď má detailní přehled o ...
-
Úředníci pardubické radnice dostali sdílená služební kola
Pardubičtí úředníci můžou na jednání v jiné budově jet na služebním kole. Radnice pro své zaměstnance pořídila několik sdílených bicyklů pro rychlejší přesuny po městě.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Filozof Petříček: Většina politiků je něco jako prázdná skořápka. Ve volbách už nejde o politické ideály
-
Ficova agresivita se stále stupňuje. Své odpůrce pozval strašením na náměstí, říká šéfredaktor Šabata
-
Snazší nábor, vyšší benefity nebo ‚služba na zkoušku'. Státní tajemník popisuje chystané změny v armádě
-
V Německu se protestovalo proti pravici. Lidi děsí nárůst podpory AfD a zpřísnění imigrační politiky