Litomyšl se dočká obchvatu. Začala stavba další části D35
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo stavbu obchvatu Litomyšle, posledního úseku dálnice D35 v Pardubickém kraji bez PPP projektu. Do jeho dokončení se bude z dálnice sjíždět za Vysokým Mýtem na silnici I/35 vedoucí přes Litomyšl, auta se znovu vrátí na D35 u Janova, kde má být letos dokončen úsek Janov – Opatovec.
„Úseky půjdou do provozu tak, jak budou dostavěny, to znamená, předpokládáme, že úsek Džbánov - Litomyšl bude zprovozněn zhruba o rok dříve než obchvat Litomyšle. Pak nastává horší období, kdy celá dálnice na konci roku 2026 by měla být v provozu kromě obchvatu samotné Litomyšle. Pro nás je velmi důležité, aby v roce 2027 byla celá stavba dostavěna," řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl.
Kolem Litomyšle v roce 2027
Úsek D35 Litomyšl - Janov měří 10,44 kilometru a bude stát 2,799 miliardy korun bez DPH. Vybuduje ho sdružení Strabag Silnice a Firesta Fišer. Součástí stavby je sedm mostních objektů na dálnici a stejný počet nad ní, mimoúrovňová křižovatka Janov a přeložky silnic a inženýrských sítí. Celková délka protihlukových zdí dosáhne 5796 metrů.
Čtěte také
Do provozu by měla být tato část dálnice uvedena v srpnu 2027. Část dálnice z Litomyšle do Janova je poslední v Pardubickém kraji, kterou ŘSD začalo budovat. Přípravu stavby zdrželo to, že Český svaz ochránců přírody (ČSOP) Šumperk podal rozklad proti vydanému stavebnímu povolení.
Ekologická organizace měla výhrady například ke kácení stromů či náhradní výsadbě. ŘSD se s ní v listopadu dohodlo a svaz rozklad stáhl. Stavbu dálnice kolem Litomyšle do Janova již dříve oddálily spory s částí obyvatel okolních vesnic. Některým lidem, spolkům a obcím dlouhodobě vadila zvolená trasa a navržené řešení.
V březnu 2021 podepsalo ŘSD s Litomyšlí a okolními obcemi a spolky memorandum, které přípravu díky úpravám projektu odblokovalo a urychlilo. Začátek výstavby úseku oddálily také námitky proti výsledkům soutěže. Podala je společnost Skanska, která v ní skončila jako druhá v pořadí. ŘSD vybíralo z pěti nabídek. Vítězná cena představuje 63 procent předpokládané ceny.
Dálnice propojí Liberec s Olomoucí
V Pardubickém kraji jsou nyní ve výstavbě úseky dálnice D35 Ostrov - Vysoké Mýto, tunel Homole, Vysoké Mýto - Džbánov, Džbánov - Litomyšl a Janov - Opatovec. Navazující úseky Opatovec - Staré Město a Staré Město - Mohelnice by se měly stavět formou PPP projektů, tedy ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc a má být severní alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Čech na Moravu. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku.
Související
-
Silničáři zahájili ražbu tunelu Homole na dálnici D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto
Před najetím těžké techniky ale stavbu vysvětili a uložili nad tunel sochu svaté Barbory. Ta je totiž od nepaměti ochráncem horníků a stavbařů, kteří hloubí tunely.
-
Silnice z Chocně do Českých Libchav je opravená, bude z ní přivaděč k D35
Silnice mezi Chocní a Českými Libchavami je znovu průjezdná. 12 kilometrů dlouhý úsek dělníci opravovali od loňského jara a právě dokončili trasu Mostek – Rozsocha.
-
Silničáři zahájili stavbu dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí. Práce potrvají 3 roky
ŘSD zahájilo stavbu další části dálnice D35. Úsek Džbánov – Litomyšl je na pomezí Orlickoústecka a Svitavska. Práce na víc než 7,5 kilometru dlouhé trase potrvají 3 roky.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rod: Sázka na obranný průmysl může být naším pilířem na 20 let. Po válce bude třeba naplnit sklady
-
Rusko je připraveno na mír, ale musí se mu vyhovět, říká politolog Just
-
Sparta po devíti ligových výhrách v řadě prohrála, nestačila na Liberec. Jediný gól vstřelil Višinský
-
‚Parchant jeden.‘ Schillerová se opřela do premiéra Fialy kvůli schůzce o obraně. Podle něj ztrácí nervy