Silničáři zahájili stavbu dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí. Práce potrvají 3 roky
Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu další části dálnice D35. Úsek Džbánov – Litomyšl je na pomezí Orlickoústecka a Svitavska. Práce na víc než 7,5 kilometru dlouhé trase potrvají necelé 3 roky. Základní kámen stavbaři položili v obci Hrušová.
Novou část dálnice postaví za 3,42 miliardy korun bez DPH polská firma Budimex. „V tuto chvíli se fakticky staví téměř 40 kilometrů dálnice D35, včetně tohoto je to pět úseků,“ řekl ministra dopravy Martin Kupka. Ve výstavbě jsou v Pardubickém kraji části Vysoké Mýto - Džbánov, která vytvoří obchvat Vysokého Mýta a Janov - Opatovec, v Královéhradeckém kraji úsek Hořice - Sadová a v Olomouckém kraji Křelov - Slavonín.
Čtěte také
Úsek Džbánov - Litomyšl měří 7589 metrů a zahrnuje i devět mostů o celkové délce 1116 metrů, z toho dva nad dálnicí. Součástí stavby je i mimoúrovňová křižovatka Řídký, 5263 metrů protihlukových stěn a odpočívka Hrušová. Kromě toho stavbaře čekají přeložky silnic, cest a inženýrských sítí. Tato část by měla být uvedena do provozu v lednu 2027.
Stavba vede také ochranným pásmem významného vodního zdroje Pekla u Cerekvice nad Loučnou, projekt proto počítá s opatřeními, která budou minimalizovat dopad výstavby na kvalitu vody. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla to zajistí vedení dálnice po násypech, odlučovače či použití fólií.
Koncem dubna další úsek
ŘSD plánuje v blízké době zahájit výstavbu dalších částí D35 v celkové délce 24 kilometrů. Na konci dubna by podle Mátla měla začít výstavba úseku Ostrov - Vysoké Mýto a také tunelu Homole, který byl z této trasy vyčleněn a kde uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem oddálily námitky jednoho z účastníků.
Po dokončení by se D35 měla stát alternativní trasou k přetížené dálnici D1. Dálnice má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc, po dokončení, které se plánuje na rok 2029, bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku.
Související
-
Stavbu tunelu na D35 mohou zbrzdit námitky konkurenční firmy
Zahájení výstavby dálničního tunelu Homole v trase budoucí D35 by mohlo nabrat zpoždění. Jedna z konkurenčních společností proti výsledku soutěže podala námitky.
-
Silničáři vybrali firmu, která prorazí tunel Homole na dálnici D35
ŘSD chce už brzy zahájit stavbu jedné z technicky nejnáročnějších částí D35. Jde o půl kilometru dlouhý tunel Homole v trase budoucí dálnice D35.
-
Hluk na dálnici D35 u Rovně je podle ŘSD v normě a s rezervou
ŘSD má předběžné výsledky měření hluku u nedávno otevřené části dálnice D35. Vyžádaly si ho obce v okolí, podle kterých nejsou protihluková opatření dostatečně účinná.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Kanaďané mají zájem o vstup do Evropské unie. ‚Jsme poctěni,‘ reagovala Komise a členství vyloučila
-
Trump prohlásil, že Bidenovy milosti neplatí. Tvrdí, že nechápal, o co jde a nepodepsal je vlastní rukou
-
Příroda doposud absorbovala polovinu našich emisí. V posledních letech její pomoc slábne, říká vědec
-
‚Fialo, FSS už není tvoje,‘ hlásali protestující, kteří přerušili debatu na Masarykově univerzitě