Silničáři zahájili ražbu tunelu Homole na trase budoucí dálnice D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto

5. prosinec 2024 15:20

Před najetím těžké techniky ale stavbu vysvětili a uložili nad tunel sochu svaté Barbory. Ta je totiž od nepaměti ochráncem horníků a stavbařů, kteří hloubí tunely. Proto, když na trase budoucí dálnice D35 v úseku Ostrov-Vysoké Mýto Ředitelství silnic a dálnic zahájilo ražbu tunelu Homole, byl u toho i místní farář.

„Svatá Barbora je patronkou tunelářů a horníků. Každý tunel, který začínáme, se udělá pokládka Barborky. Nevím, jestli to funguje, nebo nefunguje, ale zatím se mi nestalo, že bychom měli nějaký opravdu těžký úraz z hlediska bezpečnosti práce,“ říká vedoucí projektu Andrej Korba.

Tunel se bude skládat ze dvou 800metrových tubusů. V současné době je hotová horní část levého vstupu v délce asi 17 metrů. Dělníci budou s ražbou pokračovat do 22. prosince, kdy mají překonat dohromady asi 90 metrů. Pak chtějí navázat začátkem ledna. Celá stavba potrvá zhruba rok.

„Nejtěžší bude přechod z dobrých geologických podmínek do špatných geologických podmínek. Budeme nad sebou mít i silnici číslo 17, tam si budeme muset dávat opravdu pozor a budeme na to muset jít s citem,“ dodal Korba. Stavbaři při práci budou využívat tzv. novou rakouskou tunelovací metodu.

Omezení dopravy

Tunel naváže na druhou část dálnice mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Celý úsek by měl být hotový do konce roku 2026, přičemž samotná dálnice bude pravděpodobně hotová dřív než tunel. V místě vznikne dočasná přeložka, říká správkyně stavby Romana Šolcová: „Pro toto opatření tady máme bypass, který odvede dopravu před tunelem, navazující úsek bude zprovozněný až s tunelem.“

Čtěte také

Ražba tunelu teď budepokračovat souběžně s pracemi na dálnici. „Práce jsou teď zejména na přeložkách plynu, skrývky ornice, částečně se dělá zakládání některých postů, sypou se násypy a odtěžují zářezy,“ dodala Šolcová.

Tunelování dopravu v místě omezí jen částečně. Řidiči tam musejí jezdit omezenou rychlostí nebo se někdy řídit pokyny pracovníků stavby. Kvůli pracím na samotné dálnici fungují dvě krátké objízdné trasy.

„Jsou přerušené dvě komunikace – jedna na Janovičky a jedna na Opočno. Trasa na Opočno vede přes Radhošť a na Janovičky přes Zámrsk,“ doplnila Šolcová.

Celý úsek dálnice Ostrov - Vysoké Mýto včetně tunelu bude dohromady měřit 7 kilometrů. Silničáři za stavbu zaplatí asi 1,75 miliardy korun.

Spustit audio

Související