Małgorzata Mirga-Tas patří ke třem zakladatelům umělecké skupiny RomaniArt

25. březen 2017

Vyrostla v romské osadě v Polsku, pak vystudovala obor truhlářství a výroba nábytku na umělecké škole v Zakopaném a následně absolvovala Akademii výtvarných umění v Krakově – obor socha. Spolu s dalšími dvěma romskými umělci z Polska založila uměleckou skupinu RomaniArt, která každoročně pořádá sympozium pro zhruba desítku umělců z různých zemí.

Małgorzata Mirga-Tas pochází ze skupiny Bergitka Roma, čili „horských“ Romů, kteří obývají hornaté polsko-slovenské pomezí. Její tvorbu představuje romistka Jana Habrovcová z Muzea romské kultury.

„Małgorzata Mirga-Tas je romská umělkyně, výtvarnice, která se věnuje převážně tvorbě soch. Má takovou vlastní metodu, že vytváří sochy z lepenky. Navrství vysokou vrstvu lepenky a z té potom vyřezává sochy. I my ve sbírce muzea máme jeden tento objekt z lepenky Romano čhavoro / Romské dítě nebo Romský chlapec.“

V poslední době Małgorzata Mirga-Tas také vytváří krásné barevné obrazy kombinovanou technikou.

„Jsou to oleje na plátně, do kterých přidává různé textilní aplikace. Małgorzatě všichni říkají Gosia [Goša]. Je jí líto vyhazovat věci, které už nepoužíváme a měli bychom tendenci je vyhodit. Takže celý její dům a ateliér je plný nejrůznějších věcí a kousků, které potom zakomponovává do těchto svých prací.“

Od konce 80. let 20. století se věnuje také tvorbě šperků a některé z nich můžete do konce dubna vidět na výstavě Poklad Romů v brněnském Muzeu romské kultury.

„Šperky, které tady představujeme na výstavě – to je vysloveně její volnočasová aktivita, protože se jí líbily tyto náhrdelníky tvořené technikou zvanou soutache [šujtáž], kde také používá různé kroucené šňůry, textilie, krajku, kameny, drahé kameny... Původně se tato technika používala jako lemovací technika při dozdobování krojů. A Gosia nám ukázala některé z těchto náhrdelníků, když jsme jí navštívili, v roce 2015 jsme u ní byli v polské Czarne Góre v romské osadě, kde žije a aktivně působí. Ukazovala nám některé rozpracované náhrdelníky, takže jsme hned byli nadšení a domluvili jsme se s ní, že pro chystanou výstavu nám ještě několik těch náhrdelníků vyrobí a následně jsme je zakoupili do sbírky.“

Małgorzata Mirga-Tas se narodila v roce 1978 a vyrostla v romské osadě Czarna Góra ve spišském regionu Polska, kde žije dodnes. O osadách říká: „Své obrazy dělám záměrně hodně barevné. V médiích jsou romské osady prezentovány jen jako špinavá chudá bezútěšná místa, ale já chci ukázat, že i tam žijí zajímaví lidé, kteří jim dodávají kolorit a umí tam být šťastní. Romistka Jana Habrovcová její osadu také navštívila.

„Rozdíl je ten, že v této osadě v Czarne Góre je také řada velkých zděných domů, i několikapatrových, které jsou od sebe odděleny, ale to je přední část té osady. A potom už ta zadní část se podobá těm osadám, které známe třeba z východního Slovenska.“

Zajímavý je také postřeh romistky Jany Habrovcové o tamní romštině.

„Používá se tam romština, která je velmi blízká dialektu, kterým u nás hovoří takzvaní slovenští Romové, čili to porozumění tam bylo bezvadné.“

Małgorzata Mirga-Tas je v těchto dnech v Česku. Zítra povede v Muzeu romské kultury v Brně dílnu, ve které se děti budou učit vyrábět šperky.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...