Na Orlickoústecku jezdí ekologický vlak poháněný rostlinným olejem

1. srpen 2025 11:40

Dopravce Leo Express na Orlickoústecku zahájil pilotní provoz vlaku, který k pohonu využívá hydrogenovaný rostlinný olej. Takzvané HVO (hydrotreated vegetable oil) je moderní palivo vyrobené z rostlinných olejů a dalších obnovitelných zdrojů, které dokáže nahradit běžnou naftu, aniž by bylo potřeba upravovat motory vlaků.

„Použití paliva na rostlinné bázi ve vlacích je jednou z cest, jak výrazně snížit emise do doby složitějších úprav vozidel či další elektrizace příslušných tratí. Je to tedy alternativa ke klasické naftě, která je vhodným krokem k ekologicky šetrnější drážní dopravě zejména tam, kde zatím není možné nasadit bateriové nebo elektrické vlaky,“ řekl náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Ladislav Valtr.

O 90 % nižší emise

Testované palivo by mělo snížit emise oproti naftě až o 90 procent. Cílem pilotního projektu je prověřit jeho využití v každodenní dopravě a reálném provozu. Podle výsledků testů pak dopravce rozhodne o případném využití hydrogenovaného oleje i pro další vlakové spoje v místech, kde není trať elektrifikovaná.

Regionální vlak testuje na Orlickoústecku pohon na hydrogenovaný rostlinný olej

Od roku 2020 zajišťuje železniční provoz na tratích Ústí nad Orlicí - Mlýnický Dvůr a Dolní Lipka - Hanušovice dopravce Leo Express. Na plně elektrifikovaných tratích jezdí jeho vlaky napájené z trakčního vedení. Na Orlickoústecku na části tratí bez elektrifikace nasazuje motorové jednotky. Na většině železničních tratí v Pardubickém kraji vyjma Orlickoústecka zajišťují dopravu České dráhy.

Pardubický kraj zvažuje koupi 11 bateriových vlakových souprav, které na vybraných tratích na Orlickoústecku a Svitavsku nahradí dieselové soupravy. Vlaky jsou tišší, pohodlnější a ekologičtější. Jejich cena bude přes dvě miliardy korun, kraj chce na projekt získat dotace.

autoři: Barbora Soukupová , pta | zdroje: Český rozhlas , ČTK
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat