Z Letohradu, Jablonného nebo Pardubic až k moři. Baltic Express spojuje Česko s Polskem
Už víc než 3 měsíce spojují Česko a Polsko nové vlakové linky Baltic Express. Cestující je využívají nejvíc právě k mezinárodní přepravě, a to hlavně z Prahy do polské Wroclawi. Víc zjišťovala reportérka Barbora Soukupová v Ústí nad Orlicí, kde baltské expresy také zastavují.
V Polsku vlaky staví třeba ve městech Poznaň, Gdaňsk nebo Bydgoszcz. Průměrná obsazenost všech spojů je za ty první tři měsíce asi 50 procent. Konkrétní čísla České dráhy neuvedly, jde o jejich obchodní tajemství. S nástupem jara a pak v létě se to může ještě změnit a dráhy očekávají vysoké vytížení linek a lidem doporučují brzký nákup jízdenek. Domluvily se také s polským partnerským dopravcem PKP Intercity, se kterým expresy společně zajišťují, že budou operativně posilovat kapacitu vlaků na lince.
K Baltu 4x denně
Baltské expresy jezdí čtyřikrát denně z obou směrů, je to tedy 8 spojů. Celou trasu mezi Prahou a pobřežím Baltského moře zvládnou ujet za 9-10 hodin. V Česku staví také ještě v Kolíně, Pardubicích a na Orlickoústecku v Letohradě, v Jablonném nad Orlicí a Lichkově.
V Polsku kromě už zmíněných stanic je to například ještě Bystřice Klodská, Kamenec, Střelín, Sopot nebo Gdyně, kde vlaky končí a zároveň vyjíždějí v opačném směru. A jelikož dopravci předpokládají, že v létě se k moři bude víc jezdit, tak na noční spoje baltských expresů nasadí od 14. dubna lůžkový vůz.
Baltský vs. Orlický expres
Ještě před zavedením nových spojů panovala obava, že budou komplikovat dopravu právě na Orlickoústecku. Řešilo se, že kvůli rannímu baltskému expresu nebude jezdit takzvaný Orlický expres, který spojoval Orlickoústecko, tedy třeba Verměřovice nebo Letohrad a jezdil do Pardubic a byl tak pro lidi důležitým spojem při cestě do práce nebo do školy.
Nahradil ho nový osobní vlak z Králík, který ale vyjíždí o necelou půl hodinu dřív a lidé z něj v Ústí nad Orlicí musí přestoupit na navazující spoj směrem na Pardubice. Tam už pak přijíždí v podstatě ve stejný čas jako původním expresem.
Podle krajského radního pro dopravu Ladislava Valtra (ODS) si od zavedení náhradního spoje nikdo nestěžoval, jezdí s ním ale méně cestujících. Vliv na to prý může mít nižší poptávka po dopravě v zimních měsících, anebo i to, že lidé pak k dopravě využívají právě baltský expres, který jede o něco později. Přestože připomínky zatím nejsou, Pardubický kraj plánuje pro následující jízdní řád změny, aby doprava z Králík do Pardubic trvala co nejkratší čas.
Související
-
Parní lokomotivy neumí moderní zabezpečení. Dostanou jízdy historickými vlaky šanci?
Bezpečnější trať na jedné straně, definitivně odstavené parní lokomotivy na té druhé. Pardubickému kraji hrozí, že přijde o pravidelné jízdy historickými vlaky.
-
Houkají moc nahlas. Lidé u trati mezi Pardubicemi a Chrudimí si stěžují na hlučné vlaky
Obyvatele obce Blato u Pardubic trápí hlasité houkání vlaků. Na železniční trati jezdí vlaky obvykle i dvakrát za hodinu a místní mají pocit, že je tón příliš pronikavý.
-
Vlaky mezi Českou Třebovou a Přerovem nově střeží systém, který dokáže zastavit vlak
Evropský zabezpečovací systém se rozšířil na dalších více než 100 kilometrů železniční sítě. Správa železnic ukončila instalaci na koridoru mezi Přerovem a Českou Třebovou.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Hraje vaše dítě Minecraft? Dejte si pozor na podvodné ‚cheaty‘ a nastavte pravidla, radí Antivirus
-
Preventivní testy mléka a kontroly na hranicích. Česko zpřísní opatření kvůli slintavce a kulhavce
-
Stoupenci Le Penové budou hrát kartu ublíženosti. Její trest prohloubí stávající postoje, míní odborník
-
Riziko přenosu slintavky a kulhavky do Česka roste. Nejpravděpodobnější je zavlečení člověkem