Na zámku v Litomyšli bude unikátní koncertní sál. Památky se ani nedotkne

28. listopad 2024 12:30

Na vnitřním nádvoří litomyšlského zámku, který je památkou UNESCO, vyroste unikátní mobilní operní a koncertní sál, a to vždy na jeden měsíc v roce, kdy se tam koná hudební festival Smetanova Litomyšl. Projekt, který navrhl architekt Josef Pleskot, by tak mohl do desetitisícového města ve východních Čechách přinést moderní evropskou scénu.

Reportérka Naďa Kubínková zjistila, že příběh nového sálu začal nalezenou skicou v šuplíku kanceláře ředitele festivalu. „Když jsem zdědil po svém předchůdci Janu Piknovi kancelář, tak jsem se zalistoval tím, co tam zbylo, našel jsem tu Pleskotovu studii nebo ty první črty z roku 2008,“ vysvětluje nový ředitel festivalu Michal Medek.

Vestavba se zámku nedotkne

Na arkádovém nádvoří tak vznikne kompletní vestavba nové scény. Než stavbaři začnou pokládat základní betonovou desky, musí nádvoří prohledat archeologové. „Je tady parta archeologů z Národního památkového ústavu, kteří odkrývají postupně šetrně jednotlivé vrstvy, mají za úkol vyzkoumat a vybádat, co se nachází pod terénem,“ říká kastelán zámku Petr Weiss.

Jak ukazuje návrh, tak konstrukce moderního sálu sálu by nijak neměla zasahovat do památkově chráněného objektu, v podstatě se vůbec nedotkne stěn zámku. „Vidíme tam velký posun v  šetrnosti ve prospěch památky UNESCO. Bude vidět freska, budou vidět arkády během koncertu,“ dodává Weiss.

Pleskot odkryl historii

A právě v odkrytí historie spočívá hlavní princip návrhu architekta Josefa Pleskota. „Je to s tím zastřešením a s veškerou divadelní technikou jeden harmonický celek. Já si tak sním, že Pernštejnové vytvořili čtvercové nádvoří, jako by předpokládali, že se tam bude taková záležitost odehrávat,“ říká Pleskot.

Diváci usednou do hlediště rozděleného na dvě části. Nová místa vzniknou i na arkádách, sál pak pojme až 1300 návštěvníků. S architektem Pleskotem na novém koncertním prostoru spolupracuje i scénograf David Bazika, novinkou je totiž i dvoupatrové jeviště se zapuštěným orchestřištěm.

Architekt Josef Pleskot představuje model SmetaNOVÉHO sálu

Jeviště na přání

„Je to přibližně plocha nějakých 350 až 400 metrů čtverečních a pro divadla naprosto fantastická věc, protože si můžeme to jeviště složit, jak chceme, kdekoliv si můžeme udělat nástupní schody, výtahy, propady, točny, cokoliv si inscenátoři vymyslí,“ doplnil Bazika.  

Podstatně se také zkrátí doba instalace scény. V minulosti ji dělníci montovali zhruba měsíc, teď by to mělo být maximálně 14 dní. „Je to objem 30x30x18 metrů, to je prostě obchodní dům, který musíte za několik dní z tenkých trubek složit, ničemu neublížit, nikdo u toho nesmí spadnout a všechno musí svítit, fungovat. Není to jednoduchý úkol,“ dodává David Bazika. Náklady na Smetanový sál odhadují pořadatelé festivalu na 60 milionů korun.

Spustit audio

Související