Nejdřív nové prostory, teď nový šéf. Galerie GAMPA využívá kouzla okamžiku i prostoru
Multidisciplinární umělec Vojtěch Novák převzal Galerii města Pardubic po Šárce Zahálkové. Její odchod vnímá jako velkou škodu.
„Myslím si, že GAMPA do této doby byla svým způsobem unikátní v přístupu k veřejnosti a v organizování instituce jako takové. Chtěl bych toto udržet. Šárka Zahálková do toho dala neuvěřitelné úsilí. Před třemi roky jsem tam sám kurátoroval výstavu a zkušenost byla tak silná, že jsem s ní chtěl dál spolupracovat. Je to o lidech, o vztazích a jenom z takového podhoubí může vznikat kvalitní program,“ myslí si Novák.
Cihly a nit
Galerie se po 11 letech přestěhovala do celkově nového komplexu Gočárových mlýnů, kulturního centra Pardubic. „Předtím sídlila v sýpce, konírně, klasických středověkých prostorech. Je to výzva. Máme cihlovou stěnu, která navazuje na původní budovu mlýnů. Získáváme nový rozměr, jak a co vystavovat. To je určitý úděl současného umění, aby na to reagovalo.“
Čtěte také
Městská GAMPA se někdy zaměňuje s krajskou Gočárovou galerií. „Všichni táhneme za jednu nit. Snažíme se, aby celý galerijní komplex fungoval co nejlépe. Zatím se tam usazujeme. Už některé spolupráce vznikají. Snad jich bude do budoucna ještě víc. Gočárova galerie je sbírkotvorná, regionální, zatímco městská galerie zastupuje současné umění v Pardubicích. Pracujeme se živými umělci. Některá díla vznikají přímo pro galerii,“ vysvětlil Novák.
Velký zlatý voči
Aktuální výstava připomíná 35 let Ceny Jindřicha Chalupeckého. Experimentální projekt vážně i humorně představuje milníky, vzestupy a pády, nečekané zvraty a přešlapy, ale taky neobvyklou kontinuitu jednoho z nejdiskutovanějších počinů na české umělecké scéně. „Dál pořádáme pravidelné programy pro seniory, rodiny s dětmi, budeme mít i příměstské tábory a nově máme možnost videoprojekcí v našem amfiteátru.“
Následovat bude výstava Chyba není omyl. „Takové celoroční téma o tom, jak se sžíváme s prostorem a jak se ho snažíme lidem zpřístupnit. Prodlužujeme veřejný prostor i do galerie a chtěli bychom prezentovat současné umění přes to, co nás obklopuje. Jde třeba o vybavení jako když přijdete k někomu na návštěvu a snažíte se poznat, kdo ten člověk je. Podobně se budeme odhalovat i my,“ říká Novák.
Nový programový ředitel vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, studoval taky v Jeruzalémě anebo Curychu. Svá díla prezentoval na mezinárodní úrovni a dostal několik zahraničních uměleckých rezidencí a stipendií.
Související
-
Mlýny jako magnet. Zájem o Gočárovu galerii výrazně vzrostl
Gočárova galerie v Pardubicích už od června letošního roku využívá nové prostory v Automatických mlýnech. Také díky novému působišti se zvýšil zájem veřejnosti.
-
Automatické mlýny v Pardubicích se probouzí. Budou žít uměním, vzděláním a kulturou
Monumentální budovu v centru Pardubic navrhl architekt Gočár v roce 1909. Mouka se v budově mlela až do roku 2013. O tři roky později ji koupil architekt Lukáš Smetana.
-
Nové výstavy v pardubických Automatických mlýnech provokují a vybízejí k diskusi
Dvě galerie, které sídlí v areálu automatických mlýnů v Pardubicích, společně otevřely tři nové výstavy. Přinášejí díla uznávaných středoevropských umělců.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka