Nejlepší pivo? Vydejte se s námi do řemeslných pivovarů našeho kraje
V Dolních Ředicích zraje Mordýř
Proč vařit ve třech malých hrncích, když to jde v jednom velkém? To si v roce 2012 řekli zakladatelé pivovaru Mordýř v Dolních Ředicích. A postupně změnili profesi.
Pivovar Mordýř působí od roku 2013. Společným zájmem jeho čtyř zakladatelů bylo domovařičství, tak vlastně vznikla myšlenka založení pivovaru. S přebudováním objektu někdejších jatek v Dolních Ředicích měli spoustu práce, ale povedlo se.
„Samozřejmě ještě původní myšlenka byla taková, že to nebude naše hlavní pracovní činnost, ale u své původní profese zůstal nakonec jen jeden z nás, a to sklář Igor Müller, který má svoji huť v Holicích,“ přibližuje spoluzakladatel a sládek pivovaru Mordýř Libor Melich. Pivovar, který ve svém názvu odkazuje na jméno nedalekého rybníku Mordýř, si zakládá na lokální značce.
O desítku je zájem
Roční výstav pivovaru Mordýř je 2000 hektolitrů ročně. „Nabízíme zhruba 15 druhů piva s tím, že se to dělí na spodně a svrchně kvašená piva. A ten poměr v našem případě je řekněme 60% těch spodně kvašených, 40% těch svrchně kvašených,“ vysvětluje Libor Melich. „Jedenáctka ležák Mordýř se rozhodně pije nejvíc, ale velkou oblibu našla i naše desítka, která je poměrně jednak tělnatá a jednak hořká. A s tím obecným trendem pití méně stupňovitých piv se to i na té produkci podepsalo.“
Kromě stálé řady značek piv pivovar Mordýř připravuje samozřejmě i speciály. V době našeho natáčení to byl například vánoční Double Mocnář. „Je to 16stupňové pivo a je to opravdu taková sváteční záležitost. Je to pivo, které je sladově velmi výrazné, je tam velký podíl mnichovského a vídeňského sladu, to mu dává právě ten sladový charakter, je tělnatý a k jeho výrobě používáme pouze české chmely."
„Samozřejmě, že jinak dáváme prostor i novozélandským chmelům nebo australským chmelům, snažíme se to dělat jako takzvaně single hop, to znamená, že v tom pivu je jenom jeden druh chmele, tím pádem si zákazník může udělat obrázek, jak ten konkrétní chmel chutná,“ říká Libor Melich.
„V poslední době je ten obecný trend, že lidé zejména ve větších městech mají v oblibě méně stupňovité pivo. Aktuálně jsou třeba někteří, zejména mladší zákazníci, ochotní dát relativně významný peníz i za nealkoholické pivo, to my ale neděláme. Starší generace, která se dá považovat za vyloženě pivní, tak už je ve věku, kdy konzumuje piva méně. Na druhou stranu tady chybí ta generace 18 až 25, kteří pivo prakticky nevyžadují, prostě si dělají radost nějakým jiným způsobem. Tak to na tom trhu začíná být znát,“ vysvětluje Libor Melich, který se v reportáži dotýká mimo jiné tématu proměn pivní kultury.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.