Pardubice začaly montovat inteligentní semafory. První budou na rosickém mostě

První semafor s inteligentním řízením právě instalují na mostě mezi Rosicemi a Svítkovem
První semafor s inteligentním řízením právě instalují na mostě mezi Rosicemi a Svítkovem

V Pardubicích tento týden začala firma s montáží inteligentního dopravního systému. První semafory, které napojí na centrální velín, budou na mostě v Rosicích nad Labem. Systém má přispět k plynulosti MHD i osobní dopravy.

„Světelné zařízení na mostě v Rosicích bude první s přípojkou do ústředny. V letošním roce uděláme pět míst se semafory, v příštím roce dokončíme všechny křižovatky, které budou napojené na dispečink,“ řekl náměstek primátora Petr Kvaš (ODS).

Kolony nezmizí

Inteligentní dopravní systém není podle Kvaše pro plynulou dopravu všespásný: „Řidič to bohužel zásadně nepozná. Intenzita dopravy v Pardubicích stoupá, v rodině jsou dvě tři auta. Systém je schopný regulovat dopravu v okamžiku, kdy není dopravní špička. Ale v okamžiku, kdy se v dopravních proudech potkají tisíce vozidel, tak to žádný systém není schopný uřídit,“ řekl Kvaš.

V případě dopravní nehody, která by způsobila velké kolony, bude systém připravený i na ruční ovládání, kdy dispečer začne řídit všechny světelné křižovatky sám a nebude se spoléhat na automat.

Do systému se napojí i kamerový systém, všech 220 kamer, které sledují ulice ve městě. Některé patří i soukromým společnostem, ne všechny jsou městské. Sledují i plavecký areál, budovu nádraží a prostor před ním nebo zimní stadion.

Čtečky registračních značek

„Kamery jsou silný nástroj, který umožňuje sledovat co se děje, a policie na to může reagovat. Kamery mohou sloužit pro dopravní analýzy. Už teď některé kamery, které jsou na vjezdech do města, načítají registrační značky, spočítají, kolik vozidel městem projíždělo, kam auta směřovala," řekl náměstek primátora. Křižovatek osazených takovými čtecími zařízeními je v Pardubicích víc než 10 a každý den přečtou 160 – 170 tisíc registračních značek.

Semafory na křižovatkách budou navíc vybavené technologií, která umožní dát přednost vozům MHD, které budou mít zpoždění nebo naopak přibrzdit autobus, který jede dřív. Bude to ale fungovat jen v okamžicích, kdy není vyloženě špička. „Ve všední den ráno na nadjezdu u Parama, kdy všichni stojí v koloně, zpožděný autobus všechna auta nepřeskáče,“ dodal Kvaš.

V dopravním podniku podle ředitele Tomáše Pelikána bude velín, kde bude pro případ krizové situace (jako například evakuace nebo velká dopravní nehoda) místo i pro příslušníka státní policie. Policie ČR bude mít navíc k celému systému vzdálený přístup a možnost křižovatky ovládat ze služebny.

Všech 22 světelných signalizací ve městě projde kompletní obměnou. „Vymění se kabely, výložníky, návěstidla. Můžeme mít například připravené signalizační plány pro plynulou dopravu, když bude hokej, Zlatá přilba nebo Velká pardubická. Cykly semaforů budou předem schválené a automaticky se mohou spouštět,“ řekl Kvaš.

To by mělo pomoci i v místech, kde se intenzita a směr dopravy během dne výrazně mění. Na příjezdech do města (například v Popkovicích) se tvoří dlouhé kolony v ranní špičce, na stejných místech řidiči v odpoledních hodinách stojí zase při výjezdu z Pardubic. Inteligentní řízení umožní intervaly v křižovatce dynamicky během dne měnit, což by mělo kolony výrazně zmírnit.

Jako celek by inteligentní dopravní systém v Pardubicích měl fungovat do konce příštího roku. Bude stát 22 milionů korun. Město na projekt žádá o dotace, které mohou být až 85 procent.

Spustit audio

Související