Pardubické trolejbusy slaví 70 let. O půlstoletí je ale mohly trumfnout tramvaje

18. leden 2022

Už František Křižík chtěl, aby do Sezemic jezdila tramvaj. Protože by ale musela překonat Pernštýnské náměstí i mosty přes Chrudimku, spadla jedna z mnoha vizí pod stůl. V lednu 1952 nakonec dostaly přednost trolejbusy.

Plány na výstavbu elektrických drah vznikaly ve městě už od počátku 20. století. K vybudování zamýšlených tramvajových tratí ale nikdy nedošlo. „Kdyby se nerozhádali akcionáři plánovaného podniku, mohli jsme být s trolejbusy první v celé zemi. Byly za tím finanční důvody, možná i rafinérie, která nemusela mít zájem na elektrické dopravě,“ uvažuje Ladislav Podivín z dnešního pardubického dopravního podniku.

Megalomanství neuspělo

Až po druhé světové válce začaly plány na výstavbu trolejbusových tratí získávat konkrétní obrysy. Původní a neúspěšné studie byly velkolepé. „Díval jsem se do projektu vypracovaného tehdejšími elektrárnami, které navrhovaly asi tři okruhy. Z nich paprskovitě vycházely tratě do různých směrů. Mnoho komunikací ale tehdy ještě vůbec neexistovalo. Některé neexistují dodnes.“

Trolejbusy u pardubického nádraží v první polovině 60. let 20. století

Na podzim 1949 začala podle Podivína fungovat přípravná skupina pro vznik dopravního podniku. „Už tehdy se na scéně objevil pan Ladislav Holubář, který měl za úkol zajistit jenom trolejbusy. Ale ještě se mu povedlo sehnat dva autobusy a zprovoznit původně neplánovanou linku. Kdykoliv se některý z nich porouchal, linka nejela, pokud si autobus nepůjčil jinde.“

Velká sláva na Stalince

20. ledna 1952. V tento den slavnostně začal provoz pardubických trolejbusů. Všech šest vozů se seřadilo na Stalinově třídě, dnešní třídě Míru. Následovaly proslovy a stříhání pásky. Počasí ale nepřálo. Trolejbusy bojovaly se sněhem.

Zahájení první trolejbusové linky v Parduibicích v zimě 1952

O dva dny později, 22. ledna 1952, vyjely na novou linku s číslem 3 poprvé podle jízdního řádu. „Bohdaneč je cílem linky celých 70 let. V Pardubicích nejdřív končila u starého nádraží, později se protáhla až na Duklu, k novému nádraží. Když se opravoval Wonkův most, jezdila přes starý železný most z roku 1882.“

Výročí si dopraváci připomenou v sobotu 22. ledna 2022. Samozřejmě na trojce. „Nasadíme tam různé typy trolejbusů. Bude to takový symbolický provoz. Větší oslavu plánujeme na den otevřených dveří, který by měl být v sobotu 14. května. Otevřeme prostory naší vozovny. Vypravíme různá vozidla včetně historických. V jednání máme zajímavé kousky,“ uzavírá Ladislav Podivín.

Víte, co je smykadlo?

Ladislav Podivín z pardubického dopravního podniku drží v ruce smykadlo

Smykadlo vypadá jako černá kostička, která vám zamaže ruce,“ říká Ladislav Podivín. Je to uhlík, který jede po trolejovém drátě a s jeho pomocí dochází k přenosu elektrické energie z vedení do trolejbusu. Vydrží v provozu několik set kilometrů. Vyrábí se v letním a zimním provedení. Bez něj by žádný trolejbus nevyjel.

„Všechny trolejbusy v zemi mají stejný typ. Asi před třiceti lety se na náš trh začaly hrnout různé výrobky z ciziny. Dopravní podniky se sešly v Pardubicích a domluvily se na jednotném tvaru a velikosti. Díky tomu si můžeme zařízení půjčovat, přeprodávat a podobně,“ vysvětluje Podivín.

autor: Jakub Malý
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.