Pokus ve fyzice vyjde vždycky. Jenom někdy neukazuje to, co by měl

6. říjen 2016

Vladimír Vícha učí na stejném místě stejný předmět už 34 let. Na pardubickém Gymnáziu Dašická vymýšlí pokusy a snaží se zaujmout dnešní mladou generaci. Podle svých svěřenců je do fyziky doslova zažraný.

„Vystudoval jsem matematiku a fyziku, ale v úvazku mám hlavně fyziku. Ta mě hodně naplňuje. Myslím, že mě pořád baví. Do školy jezdím nejraději na kole a už tam si rozmýšlím, co mě ten den čeká. Učením rozhodně žiju. Žáci takovou věc poznají. Možná taky to je může přitáhnout k učivu,“ myslí si.

Unuděnce nezná

Dnešní studenti zvládají různé počítačové technologie, obsluhu technických zařízení. Umějí zpracovávat výsledky své práce, kreslit obrázky do protokolů. Vztah k fyzice a matematice se ale prý po mnoho staletí moc nemění. „Existuje určitá množina žáků, které to úplně osloví. Taky je mnoho těch, kteří vědí, že to dělat nebudou. Ale když jim to připadá zajímavé, soustředí se.“

Podle těch, které fyzika vyloženě nebaví, se Vladimír Vícha neřídí. „Spíš beru, že takoví byli, jsou a budou. My jsme výběrová škola, o kterou je obrovský zájem. Žáci jsou vesměs slušní, že by si dali nohy na stůl, u nás nehrozí.“

Experiment jako oživení

Zkušený učitel připomíná, že žák stráví ve škole šest i osm hodin. Valnou část času jenom naslouchá, ale různé učební pomůcky ho uvádějí do světa reality.

Pokus

„Máme laboratorní práce, při kterých reálně měří. Takové experimenty si žáci pamatují. Vědomosti se jim mohou vykouřit z hlavy, ale toto si pamatují celý život.“

A pamatují si taky nepovedené pokusy? „Experiment se vlastně povede vždy, protože příroda funguje jednoznačně. Ale třeba neukazuje to, co chtěl ukázat učitel. Člověk si něčeho nevšimne. Když si připravuje, co ponese do třídy, nějakou drobnost zapomene. Pak chce zaimprovizovat a nevyjde to. Třeba jsem nafukoval balón teplým vzduchem, který jsem tam dodával plamenem. Chytil a shořel,“ vzpomíná.

Čtěte také

Vladimír Vícha nedávno získal Cenu pro pedagogy 2016, kterou uděluje Nadace Neuron a Učená společnost ČR. Dostávají ji učitelé, co dlouhodobě připravují úspěšné žáky na mezinárodní soutěže. Ale jde taky o pedagogy, kteří rozvíjejí vědecký růst žáků. O to se tento muž prý snaží celý život.

autor: MAL
Spustit audio