Položte jarní únavu na lopatky! Zažeňte ji zdravou stravou

Thajské jídlo s klíčky

Zima pomalu končí a s příchodem jara na nás zaútočí únava. Ta je důsledkem nedostatku slunečního svitu, a tedy nižší tvorby vitaminu D. Jak ji zdolat? Začněte zdravou stravou, nabádala posluchače rozhlasové Radioporadny výživová poradkyně Marie Hubená.

Potraviny, ve kterých je život

Živé potraviny plné minerálů a vitamínů nás spolehlivě postaví na nohy. Skvělým životabudičem je kvašená zelenina, kterou si snadno můžeme připravit doma.

„Na jednu menší hlavu zelí dáme jednu červenou řepu. Nakrouháme. Na jendo kilo zeleniny přidáme pět gramů nejlépe mořské soli. Sůl se zeleninou promícháme, rukama prohněteme a natlačíme do sklenice," dává rychlý recept Marie Hubená. Sklenici utěsníme, zavíčkujeme a necháme tři až pět dní v teple. Počkáme, až pustí šťávu a začnou se v ní dělat bubliny. To je znamení, že kvasí a můžeme ji dát do lednice.

„A máme tu živou potravinu, kterou můžeme konzumovat třeba i třikrát denně. Sníme plnou lžíci ke každému jídlu. Je to vitamínová bomba," říká Marie Hubená. Kromě zelí používáme brokolici, kapustu či jakoukoliv jinou zeleninu. Takto zpracované zelenině se říká piskles. Obsahuje množství hodnotných bioaktivních látek - bakterie kyseliny mléčné, vitaminy skupiny B, vitaminy C a K, dále pak draslík, hořčík, fluor a enzymy. Podporuje tvorbu krve a hormonů. Umožňuje bojovat proti únavě, zlepšuje obranyschopnost organismu a zvyšuje odolnost proti stresu. Aktivuje imunitní systém v boji proti virům a bakteriím, posiluje organismus proti infekcím. Snižuje také vysoké hodnoty krevního tlaku a zároveň aktivuje funkci střev a vylučování toxických látek.


Pravidla správného klíčení
Zalijeme na talíři vodou, kterou každý den vyměňujeme, aby nám nezačaly zrníčka kvasit. Za pár dní pak máme klíčky dlouhé asi 2-3 cm, které spolu s probuzeným zrníčkem chutnají jako mladý hrášek. Můžeme je zpracovat vařením jako kaši, přidat je do polévek, pomazánek nebo je jíst přímo, chutnají jako mladý hrášek.

Kde hledat dál zdroje vnitřní energie? „Brzy začne příroda klíčit. Ideální doba, abychom nechali naklíčit obiloviny. Klíčit lze také hrách, fazolky, čočku, cizrnu a jiné další luštěniny, které tímto probuzením získají veliké množství výživných látek. Můžeme klíčit i různá semínka, vojtěšku apod. V klíčcích je spousta vitamínu E, což je vitamín mládí," radí Marie Hubená.

Kouzelná síla bylinek

I když se v dnešní době pěstují bylinky v zahrádkách účelově, je lepší je sbírat ve volné přírodě. Divoká bylinka má mnohem silnější energii, vzejdou jenom ta nejlepší semena.

„Nejlepší je sbírat někde, kde není moc zvířat a kde se nepráškuje. Podívejte se po svém okolí. Najdete je i na větších zahradách, ale pozor, ať tam neběhá pes nebo kočka," říká Marie Hubená. Pomalu se blíží čas, kdy na nás ze země vykouknou první pampelišky. Její list je prospěšný pro funkci jater. „Doporučuji utrhnout tři lístky denně, omýt je a hned sníst. Na hořkou chuť se dá zvyknout," vysvětluje Marie Hubená. Zdravé jsou také sedmikrásky, které navíc ozdobí náš talíř, salát nebo krajíc chleba. Přichází také sezona pažitky a petržele.

Čtěte také

Teď je také náročné období pro náš imunitní systém. Je čas viróz a chřipkových epidemií. Mějte po ruce přírodní antibiotika. „Skvělá je echinacea. Funguje jako prevence před nachlazením. Zlepšuje imunitu a funguje jako léčba při chřipce a nachlazení. Kromě toho úspěšně bojuje proti infekcím a zánětům," uvádí Marie Hubená. Dalším rytířem ve zbroji za naše zdraví je lichořeřišnice. Má významné antibiotické, antivirotické a antibakteriální účinky, pomáhá při chronických zánětech plic, přispívá i k léčbě zánětů močového měchýře. Obě tyto bylinky užíváme ve formě tinktury.

"Tinktura je úžasná věc. Bylinka v ní pomaleji stárne, má větší sílou. Když si nakapete tinkturu přímo to pusy, dostane se vám léčivá látky dříve do krve a působí rychleji. Navíc to je skladné, dáte si lahvičku do kabelky a máte ji vždy při ruce," říká Marie Hubená. Dalšími přírodními antibiotiky je česnek, zázvor a cibule.

„Cibuli rozdusíme v malém množství vody. Směs si namažeme přímo na kůži nebo ji dáme na papírový ubrousek. Přiložíme na krk nebo na hrudník. Cibule z nás vytáhne to, co do těla nepatří," uvádí Marie Hubená.

Jak dál bojovat s jarní únavou

Základem zdraví je pravidelný pohyb. Další bojovníkem proti únavě je pozitivní myšlení. „Hledejte si denně maličkosti, ze kterých se můžete radovat. Nejen, že se nám to zapisuje do našeho vědomí, ale i do našeho podvědomí," tvrdí Marie Hubená s tím, že pak máme divoké sny a neodpočíváme.

Pozor na to, co sledujeme a čemu se věnujeme před spánkem! Jak ještě si pomoci ke kvalitnímu spánku? Dáme si lehkou večeři nejpozději tři hodiny předtím, než jdeme spát, nejlépe do devatenácté hodiny. „Večeře by se měla skládat ze zeleniny a rostlinné bílkoviny. Pokud budou na talíři sacharidy, tak ty složité v podobě celého zrna, naturální rýže apod. Doporučuji také malou procházku před spánkem. Okysličíme své tělo a vyčistíme mozek - hlavu. A bude se nám dobře spát.

Pokud se v noci budíme, může to být problém nějakého konkrétního orgánu," říká Marie Hubená. Důležité je i to, v kolik hodin se chystáte do postele, protože nejkvalitnější spánek přichází před půlnocí.

Co si dát ke snídani? S jakou myslí vstávat? A proč je dobré cvičit? Poslechněte si v záznamu Radioporadny.

Čtěte také