Prodejny potravin, které projdou přísnější kontrolou, dostanou Diamantovou ligu kvality

1. duben 2016

Kvalitní prodejny by zákazníci mohli v budoucnu poznat podle certifikátu na dveřích. Značku Diamantová liga kvality získají jen ty obchody, které uspějí během přísnější kontroly. Svaz obchodu a cestovního ruchu společně s ministerstvem průmyslu a obchodu si od projektu slibují, že zákazníkům přinese lepší orientaci při nákupu a kvalitnější služby.

Čistota, rychlost obsluhy nebo třeba čerstvost potravin - přesně to bude v obchodech kontrolovat takzvaný mystery shoper. Jako tajný klient se zaměří na kvalitu nabízených služeb nebo také přístup prodejců k zákazníkům.

  • České prodejny s potravinami můžou získat nové ocenění - Diamantovou ligu kvality. Více od Zuzany Švejdové
0:00
/
2:57

Další body můžou prodejny získat za dodržování předpisů - jako třeba zacházení s potravinami nebo jejich skladování. Ne všechny obchody totiž pravidla splňují.

Podle Libora Dupala ze Sdružení českých spotřebitelů je úroveň jednotlivých obchodů rozdílná:

„Velmi často je personál nedostatečně kvalifikovaný, a když spotřebitel potřebuje poradit ve výběru, tak se mu rady vždycky nedostane. Třeba spotřebitelé mají i veliký problém s kvalitou a čerstvostí ovoce a zeleniny.“

Diamantový titul získají prodejny, které mají ve svojí nabídce i nadstandardní služby - jako je třeba bezbariérový přístup, kvalitní toalety nebo také kávu zdarma.

Obchod, potraviny, supermarket

„Nebo prodejna umožní elektronické objednávky prostřednictvím e-shopu. Může to být speciální služba, která je určena pro hendikepované skupiny nebo matky s dětmi. Důležitým faktorem je také dostupnost prodejního místa a služby, které jsou s tím spojené, jako například parkování,“ vyjmenovává další kritéria Marta Nováková ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Do projektu se můžou přihlásit nejen hypermarkety, ale třeba i malé pultové obchody - a to ještě během dubna. Pokud při kontrole uspějí, získají certifikát na dva roky.

Logo certifikátu Diamantová liga kvality

Značku kvality už znají zákazníci z obalů zboží - ať už jde o Českou potravinu, Regionální potravinu nebo také Český výrobek. Ne všichni klienti se v nich ale orientují. Podobné obavy mají zákazníci i se značením prodejen. Většinu oslovených by proto certifikát k nákupu nepřiměl.

„Nevím, jak dalece je certifikace objektivní. Jsou určité zákony, ale i ty se mohou trošku obejít. Na certifikace bych stoprocentně důraz nekladla, moc bych tomu nevěřila,“ říká jedna z oslovených žen.

„Já tomu nevěřím, protože mám docela špatné zkušenosti. Někde je třeba nějaká cena, já si pro to jdu a ona je u pokladny úplně jiná,“ říká další. „Já nevím, já si těchto věcí vůbec nevšímám,“ dodává třetí žena.

Na kvalitní potraviny v Česku upozorňuje označení 'Vyrobeno podle české cechovní normy'

Na podporu prodeje českých výrobků dal stát během šesti let už stovky milionů korun. Třeba marketingové kampaně ministerstva zemědělství v minulosti kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad.

Nikdo totiž nekontroloval, jestli jsou akce přínosné, řekl před časem Radim Smetka - autor výzvy, podle níž by měli spotřebitelé kupovat, co chtějí:

„Výsledky kampaní, které dosud proběhly – ať už to byla kampaň Klasa, Ryba domácí, Vína z Moravy nebo Vína z Čech, se v podstatě nijak zásadním způsobem na prodejnosti neprojevily. Dokonce v případě českých ryb došlo k poklesu prodejnosti českých ryb, a to nás kampaň stála 180 milionů korun.“

Vyhlášení nejlepších prodejen bude už letos v listopadu.

Značky kvality
autor: zus