Sběratel opravil největší a nejdražší auto na klíček, připomene 100 let Československa

26. říjen 2018 08:10

Výročí vzniku Československa připomíná i největší a nejdražší známé auto na klíček vyrobené firmou Husch za první republiky. Jeho renovaci dokončil sběratel Michal Widenský a ve čtvrtek ho poté prezentoval dětem z jedné pardubické základní školy.

„Vyrobila ho firma Husch, měří 33 centimetrů. Má přední reflektory, osvětlený interiér a zadní poznávací značku. Tahle verze mohla stát v roce 1935 kolem 400 československých korun,“ řekl Widenský.

Auto ve žlutočerveném provedení nejspíš nemá konkrétní předlohu. Plechových autíček na klíček firma vyrobila málo, protože byla velmi drahá a mohli si je dovolit jen bohatí lidé. Obyčejná auta, která neměla mechanický pohon, v té době stála kolem deseti korun.

Šlapacích moskvičů mají v Horních Ředicích plnou půdu. Provětrají je na srazu

Šlapací moskvič ve studiu ČRo Pardubice

Prastará hračka ze Sovětského svazu přežila až do dnešní doby. Taky jste kdysi toužili po šlapacím moskviči? Pak budete vášni rodiny Brandýských rozumět.

Widenský se věnuje i výrobě dioramat, jedno nové představuje Masaryka v Lánech v roce 1926. Výjev rámuje dobová fotografie zámku. Scéně dominuje černé auto Škoda-Hispano-Siuza, které prezident v tomto roce dostal.

„Snažil jsem se auto udělat přesně podle originálu, existuje asi deset fotek Masaryka s autem,“ řekl Widenský.

Auto je složené z dobového materiálu, ať jde o staré plechy, nebo skla oken, které kdysi sloužily ve fotolaboratoři. Všechny části, například reflektory, blatníky, kola, bednu na nářadí, nárazníky, Widenský vyrobil. Auto dokonce svítí.

„Sehnal jsem si podobně tvarově a rozměrově podobné auto už jako šrot a z toho jsem za pomoci dobových materiálů udělal prezidentský vůz. Ještě chci, aby auto mělo dobový zvuk motoru a znělo jako originál. Existuje jich na světě ještě asi pět z té stovky kusů, které firma vyrobila,“ řekl Widenský.

zdroje: ČTK , iRozhlas
Spustit audio