Sdílená kola budou zřejmě bez minut zdarma. Pardubice odmítly přispět na provoz Nextbike
Pardubická radnice nedá firmě Nextbike dotaci na provoz sdílených kol. Společnost žádala o 1,5 milionu korun, aby mohlo být půjčení kola prvních 15 minut zadarmo. Zastupitelé přitom neschválili ani kompromisní návrh, dát provozovateli 600 tisíc.
„Sdílená kola nebudou mít žádné minuty zdarma tak, jako je to v jiných městech v České republice, ale sdílené kolo si zaplatí každý sám. Je tam předpokládaná cena 24 korun za půl hodiny,“ shrnul rozhodnutí města náměstek primátora Petr Kvaš (ODS).
Čtěte také
Právě on se snažil radní, členy finanční a dopravní komise i zastupitele přesvědčit, aby schválili aspoň částku 600 tisíc. Nakonec ale jeho návrh neprošel.
Proti byl i primátor Martin Charvát (ANO), který poukázal na to, že třeba sdílené koloběžky fungují i bez dotace města: „Mám informaci, že společnost by tady měla zůstat, provozovat to, ale služba bude zpoplatněna tak, jako jsou dneska v Pardubicích například sdílené koloběžky, které mají podobný systém.“
Firma Nextbike začala v Pardubicích půjčovat kola loni na jaře, jednatel Lukáš Luňák na rozhodnutí zastupitelů reagoval takto: „Myslím si, že v horizontu týdně, 14 dnů ten systém pojede ve stejném rozsahu, a věřím, že do konce měsíce budeme vědět. Takže zatím je to v řešení.“
Bez příspěvku jen Praha a Pardubice
Nextbike půjčuje kola v asi 17 městech, kromě Prahy a teď Pardubic radnice na provoz přispívají. Podle náměstka Kvaše je postoj zastupitelů krokem zpět v trendech městské dopravy: „Myslím, že v tuto dobu jdeme zcela proti proudu v celé České republice. Nemyslím si, že by se město na této službě nemělo podílet. Dá se předpokládat, že při té atraktivnější verzi kola použije 100 – 120 tisíc občanů města a myslím, že podpora v řádu stovek tisíc korun je na místě.“
Firma ale v Pardubicích zůstat chce, říká jednatel Luňák: „Máme připraven i nějaký plán, v Pardubicích chceme zůstat, ale je pravděpodobné, že nebudeme pokračovat v režimu 15 minut zdarma na každou výpůjčku. Ale snažíme se ještě jednat s některými komerčními partnery, kteří by se s projektem chtěli spojit. Třeba se nám podaří dohodnout tak, že by se pro Pardubičany nic nezměnilo.“
9 z 10 výpůjček zdarma
V Pardubicích je v tuto chvíli 100 sdílených kol na 35 stanovištích. Zatím službu využívá kolem sedmi tisíc lidí, kteří jsou do systému zaregistrovaní a mají aplikaci. Za den ve městě proběhne 300 – 400 výpůjček, takže každé kolo se v průměru otočilo 3-4x za den. 91 % výpůjček je v Pardubicích do 15 minut, tedy zdarma.
Kromě firmy Nextbike v Pardubicích funguje půjčovna sdílených elektrokoloběžek, od října loňského roku je provozuje firma Bolt. Město už oslovily další dvě firmy, které by chtěly v krajském městě sdílené elektrokoloběžky také provozovat.
Související
-
Zůstanou sdílená kola v Pardubicích? Nextbike žádá příspěvek, město odmítá
Pokračování projektu sdílených kol v Pardubicích zatím není jisté. Provozovatel, firma Nextbike, totiž půl roku nabízela službu městu zdarma, teď chce přispět.
-
Pardubice chtějí s firmou Bolt řešit živelné parkování koloběžek
Už měsíc jezdí lidé v Pardubicích na sdílených koloběžkách. Ačkoli radnice s firmou Bolt poměrně dlouho ladila pravidla používání a parkování, nefunguje to úplně dobře.
-
Lidé v Pardubicích osedlali sdílená kola. Za měsíc je využily tisíce cyklistů
Lidí, kteří po Pardubicích jezdí na sdílených kolech, přibývá. Zatímco projekt Rekola před několika lety pro nezájem lidí skončil, nový systém Nextbike je zatím úspěšný.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
V restauraci v Mostě zřejmě vybuchl plynový ohřívač vzduchu. Zemřelo šest lidí, zraněných je osm
-
Přes dva útoky denně. Úřady práce posilují ochranu zaměstnanců, cvičí s policií a shání ostrahu
-
Nevidomá Alena v práci: Děti mě umí při workshopech upřímnými otázkami i vykolejit
-
OVĚŘOVNA: Tolik peněz dostává Eva Pavlová, tvrdí řetězový e-mail. Informace však nejsou pravdivé