5 úseků najednou. Letos bude ŘSD stavět 40 kilometrů dálnice v Pardubickém kraji

8. leden 2024 10:35

Na to, až se po dálnici D35 projedeme plynule od Vysokého Mýta až po Opatovec u Svitav, si ještě zhruba tři roky počkáme. Výstavba této části autostrády se teprve rozjíždí, zahrnuje pět samostatných úseků, z toho dva se už staví, další tři chtějí silničáři zahájit v tomto roce.

Podle informací ŘSD by jako první měli začít budovat úsek Džbánov - Litomyšl, a to už koncem února letošního roku, na duben plánují začátek výstavby D35 z Ostrova do Vysokého Mýta a na konci roku pak zahájení stavby úseku Litomyšl - Janov. A jako samostatnou zakázku pak řeší stavbu tunelu Homole, který bude v trase Ostrov - Vysoké Mýto, tam ale ještě není uzavřený tendr na dodavatele. Předpoklad zahájení výstavby tunelu je letos v dubnu.

Dostavěno v roce 2027

Když k třem na letošek plánovaným připočteme dva už budované úseky Vysoké Mýto -Džbánov a Janov - Opatovec, vychází z toho, že by silničáři měli mít v tomto roce rozestavěných celkem pět úseku dálnice o celkové délce asi 40 km. Ne všechny ale budou dokončené ve stejnou dobu. Jen pro příklad, zatímco dálnice z Janova do Opatovce u Svitav by měla být v provozu od příštího roku, další čtyři úseky až v roce 2026 nebo 2027.

Přípravné práce ale v těchto případech nešly úplně hladce. Ředitelství silnic a dálnic například řešilo spor s ochránci přírody ohledně úseku D35 Litomyšl - Janov. Aktivisté vloni podali odvolání proti stavebnímu povolení, protože měli výhrady ke kácení stromů a náhradní výsadbě. To se ale nakonec podařilo vyřešit oboustrannou dohodou, kdy silničáři ochráncům slíbili, že jejich výtky zohlední.

Dálnice D35 má do budoucna propojit Liberec a východní Čechy s Olomoucí a po úplném dokončení bude s délkou 210 km nejdelší českou dálnicí. V Pardubickém kraji jsou zatím v provozu tři části o celkové délce 30 km.

autor: Ondřej Wolf
Spustit audio

Související