Silnice je katastrofální, stěžuje si starosta Vlčí Habřiny. Kamiony objíždí Bohdaneč okolními obcemi

8. březen 2023 13:35

Zákaz tranzitní dopravy na silnici spojující dálnici D11 a Lázně Bohdaneč některým obcím ulevil, ale do jiných kamiony naopak přivedl. Nákladní auta se totiž záměrně vyhýbají dálničnímu mýtu a zkracují si jízdu po vedlejších cestách, na kterých jim žádná omezení nebo pokuty nehrozí. Dlouhodobě se s tím potýkají třeba i ve Vlčí Habřině na Pardubicku, kde pod náporem kamionů trpí místní silnice.

Nezávislý starosta obce Jaroslav Bartoš popsal stav jako katastrofální, zvlášť přes zimu byla cesta plná výmolů, to nejhorší prý už silničáři vyspravili a díry v asfaltu jsou zalátané. Silnice je ale dlouhodobě vystavená působení nákladní dopravy. Vliv na to má právě omezení tranzitu na silnici mezi D11 a Bohdančí v roce 2021, kdy se nákladní auta z této trasy přesunula na trasu vedoucí právě přes Vlčí Habřinu. Jde o silnici, kudy se kamiony dostanou do Přelouče a bez hrozby pokuty oklikou i do Lázní Bohdaneč.

V dohlednu jen provizorní opravy

Pardubický kraj, kterému ta poničená cesta patří, obcím slibuje, že silnici druhé třídy číslo 323 nechá opravit, ale nebude to hned. Kraj na to zatím nemá peníze, a přestože opravu silnice plánoval na rok 2025, tak dal přednost obnově jiných frekventovanějších komunikací.

Silnice na objízdné trase České Třebové je samý výmol

Krajský radní pro dopravu Michal Kortyš (ODS) nicméně uvedl, že bude usilovat o to, aby silnici opravili co nejdřív. Stavební povolení by podle něj měl kraj získat v příštím roce. Do té doby zajistí alespoň provizorní výspravy. Náklady na modernizaci silnice číslo 323 v úsecích Břehy – Pravy a Břehy – Rohovládova Bělá odhadují v tuto chvíli na víc než 260 milionů korun.

V dobrém stavu ale nejsou v této oblasti ani mnohé silnice třetí třídy. To se týká i silnice z Břehů do Sopřeče, která také poslední dobou trpí nákladní dopravou, potvrdili starostové obou obcí. V nejhorším stavu je podle hejtmanství úsek z Břehů až po křižovatku na Strašov. Kraj teď připravuje jeho rekonstrukci, náklady odhaduje na 47 milionů korun a zároveň zvažuje, že by i na této trase omezil tranzitní dopravu.

Peníze na opravy silnic druhé a třetí třídy chybí. Hejtman Martin Netolický (3PK) vidí problém v současném nastavení rozpočtového určení daní, kdy z něj kraj dlouhodobě dostává menší příjmy než kraje s podobným počtem obyvatel. Peníze pak podle Netolického chybí právě a opravy poničených silnic.

autor: Ondřej Wolf
Spustit audio

Související