Stavební firmy opravují v Pardubickém kraji 6 mostů, příští rok dalších 7

Pardubický kraj plánuje opravy mostů, celkem budou práce stát víc než půl miliardy korun
Další mosty v Pardubickém kraji čekají opravy. Momentálně hejtmanství nechává rekonstruovat 6 mostů, dalších sedm plánuje na příští rok. V kraji je na krajských silnicích celkem 834 menších i větších mostů, na které odborníci pravidelně kontrolují.
Pracuje se například na mostě v Řečanech nad Labem, který byl na hranici životnosti a čeká ho demolice. Tam teď silničáři dávají mostní provizorium, které by mělo být hotové do podzimu. Stavba nového mostu bude stát kolem 160 milionů korun, kraj chce získat peníze i od státu. Nové přemostění by mělo splňovat parametry pro splavnění Labe a zároveň architektonicky ladit s krajinou kladrubského hřebčína zapsané v UNESCO. Práce by měly začít příští rok.
Letos bude v Chocni hotovo
Kraj se na opravy snaží získat peníze z Evropské unie. To se podařilo třeba u 35metrového mostu přes Tichou Orlici v Chocni. Denně po něm jezdilo kolem 9 tisíc vozidel. Při prohlídkách a znaleckých posouzeních odborníci zjistili, že na spodní stavbě a nosné konstrukci jsou závady. Je nutné obnovit svršek, sanovat spodní část mostu a nosnou konstrukci. Hotovo má být do konce roku, cena je 45 milionů a 16 milionů má být z dotace.
Kraj také opravuje i mosty v Křižanovicích, Chvaleticích, Kameničkách a Jaroměřicích. Na příští rok jsou naplánované opravy dalších 7 mostů. Velkou investicí je například oprava Wonkova mostu v Pardubicích. Tam kraj čeká, až radnice postaví mostní provizorium vedle mostu kpt. Bartoše, který vede také přes Labe.
Konečně Wonkův most?
Wonkův most plánuje hejtmanství opravit už několik let. Výhoda je, že spodní část je v pořádku, proto není nutná demolice. Je ale potřeba vyměnit lana volného předpětí a provést přeložky inženýrských sítí, vyměnit dilatační závěry, obnovit chodníky a kryt vozovky, stát to bude přes 140 milionů korun a silničáři budou pracovat po etapách tak, aby byl zachovaný provoz.
Hejtmanství chce také při opravách vyzkoušet novou technologii. Místo klasické železobetonové konstrukce vyzkouší lepené lamelové dřevo v kombinaci s betonem. Je to ověřená technologie, kterou už desítky let využívají třeba v Kanadě, Spojených státech nebo Skandinávii. Oprava je díky tomu rychlejší, ekolgogičtější a levnější. V současné době má Pardubický kraj vytipovaný jeden most pro případnou instalaci dřevěné konstrukce a probíhají přípravy.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Ať po něm pojmenují komín, komín Jiří.‘ Ve Varech zavzpomínali na Bartošku, roli má i v nové znělce
-
Velmistři, emoce i propaganda. Fenomén sovětského šachu
-
Vodič je uchycený na ‚laně‘, které mohlo mít defekt. Jako když spadla lanovka na Ještěd, říká odborník
-
Kalvoda: Babiš si do voleb rozsudek nevyslechne. Není proto důvod, aby ho Pavel nejmenoval premiérem