V České Třebové školí stovky strojvůdců. V zemi jich je přesto nedostatek
Většina strojvůdců v České republice získává oprávnění k řízení lokomotiv ve středisku dopravně vzdělávacího institutu v České Třebové. To má za sebou krušné roky, kdy kvůli covidovým opatřením bylo pořádání kurzů složité a účastníků málo. To se také podepsalo na aktuálním nedostatku strojvůdců. Podle drážního úřadu jich loni skončilo zhruba 800 a náhrada stále chybí.
Ve školicím středisku Dopravního vzdělávacího institutu Českých drah v České Třebové natáčíme v kabině simulátoru lokomotivy, kam jednou ročně chodí na přeškolení stávající strojvůdci, ale i úplní nováčci.
„Jsem přihlášen na strojvedoucího v osobní dopravě. Určitě to bude náročné, ale když to zvládli lidi přede mnou, tak to budu muset zvládnout I já,“ říká pan Eduard, který je jedním z účastníků kurzu budoucích nových strojvůdců.
Covid zatáhl za brzdu
Za rok 2019 zvládlo školicí středisko v České Třebové odučit přes 500 účastníků kurzů. Následující dva roky byly kvůli covidovým opatřením slabé: „Zaprvé jsme kurzy rušili ze dne na den kvůli vládním opatřením. Ministerstvo zdravotnictví udělilo výjimku, že jsme mohli školit, ale maximální počet účastníků v učebně byl 9. Dále byl problém v tom, že jakmile se nakazil jeden z účastníků, tak jsme museli celý kurz uzavřít. Mohli jsme pokračovat, až byli všichni negativní,“ říká vedoucí střediska Pavlína Vondrová a odhaduje, že za rok covidových opatření vyškolili 100-150 strojvedoucích.
Uplynulý rok 2022 znamenal přiblížení se k původním číslům před covidem. Středisko navštívilo přes 260 zájemců o získání kvalifikace strojvůdců. Tento týden začíná druhý kurz letošního roku a čísla vypadají ještě líp. „Pro ČD Cargo máme 32 strojvedoucích, pro České dráhy zatím 27. Proti roku 2022 je trend vzrůstající,“ doplnila vedoucí střediska.
30 % odpadne na testech
Nábor nových strojvůdců je ale komplikovaný ještě před zahájením kurzů, dodává Vondrová. „Než se strojvedoucí vůbec dostanou k nám do kurzu, tak musí projít výběrovým řízením u zaměstnavatele, poté musí absolvovat zdravotní a psychologické vyšetření. A na tom nám dnes ztroskotá asi 30 % uchazečů. Další problém je v tom, že spoustě uchazečů se nechce chodit do práce o víkendech, v noci, ve svátky. Práce strojvedoucího je ale specifická tím, že je nepřetržitá.“
Z těch, kteří se v českotřebovském školicím středisku, dostanou až k závěrečným zkouškám, uspěje okolo 90 %.
Související
-
Konec stržených trolejí? Správa železnic upravila problémový úsek koridoru u Bezpráví
Správa železnic chce předcházet mimořádnostem na koridoru mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí. V současné době modernizovaný úsek patří k velmi problémovým místům.
-
Nedostatek řidičů vyřazuje na Orlickoústecku některé autobusové spoje
Společnost ČSAD Ústí nad Orlicí řeší nelehkou situaci. Stejně jako ostatní poskytovatelé veřejné dopravy má velký počet řidičů nemocných nebo v karanténě kvůli covidu-19.
-
Největší železniční stanicí projede přes 400 vlaků
Ne za týden, ale za 24 hodin! Česká Třebová je největší železniční stanicí nejen v našem kraji, ale svoji plochou i v celém Česku, je dlouhá deset kilometrů. Tento ...
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Amerika testuje, jestli zůstává zemí, která respektuje svůj právní systém, říká expert ke stíhání Trumpa
-
USA a Západ jako ‚existenční hrozba‘. Putin schválil doktrínu ruské zahraniční politiky
-
Influencera Tatea propustí v Rumunsku do domácího vězení. Je podezřelý z obchodování s lidmi
-
Umělá inteligence změní společnost. Firmy vyvíjejí černé skříňky, do kterých samy nevidí, říká odborník