Konec stržených trolejí? Správa železnic upravila problémový úsek koridoru u Bezpráví
Správa železnic chce předcházet mimořádnostem na hlavním železničním koridoru mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí. Právě tento v současné době modernizovaný úsek patří k velmi problémovým místům. Naposledy o uplynulém víkendu najel projíždějící vlak do prověšené troleje a provoz na hlavní trati z Prahy na Moravu byl na několik hodin zastavený.
Od tohoto týdne je zrušený takzvaný beznapěťový úsek u bývalé zastávky Bezpráví. Co to znamená - beznapěťový úsek - vysvětluje dopravní expert a provozovatel serveru ZDopravy.cz Jan Sůra: „Beznapěťový úsek je takový úsek, kde v té troleji, ze které je poháněná elektrická lokomotiva, není v tu chvíli napětí, a ten vlak tam projíždí setrvačností a je poháněn až dál.“
Strojvedoucí není stroj
Beznapěťové úseky jsou při stavbách na dráze poměrně běžně používané. Jen strojvedoucí s přijíždějícím vlakem nesmí zapomenout včas stáhnout sběrač, jinak může poškodit troleje nebo lokomotivu. Právě zrušení beznapěťového úseku by mělo podle Správy železnic podobným nehodám předcházet.
Ne všechny mimořádnosti, které se v úseku v stávají, bývají způsobené chybou strojvedoucích, je jich ale většina. Od začátku letošního roku byl provoz mezi Brandýsem a Ústím na víc než jednu hodinu zastavený celkem třináctkrát. Mimořádností tam bylo více, ale ty velké, kdy se opravdu páteřní trať v republice zastaví, se tam stávají pravidelně jednou za několik týdnů.
Mnohahodinová zpoždění
Naposledy teď v sobotu, kdy nákladní vlak najel do prověšené troleje a provoz na koridoru se na šest hodin úplně zastavil. Ve vlacích uvízly tisíce lidí, soupravy nabíraly mnohahodinová zpoždění, což tedy nebyla chyba strojvedoucího, ale buď chyba stavební firmy, nebo vada materiálu.
Čtěte také
Proč je právě úsek mezi Brandýsem a Ústím tak problematický? Úsek se modernizuje, a proto je to jedno z nejkritičtějších míst na české železnici. „Provoz je v podstatě stažen do jedné koleje, takže na místo toho, aby tam byly dvě, tři nebo čtyři koleje, tak se tam jezdí po jednokolejce, což znamená čekání na to, než bude kolej volná, zvyšování zpoždění a i samozřejmě zvyšování stresu pro strojvedoucí i pro řízení provozu,“ popsal Jan Sůra.
V minulosti byl úsek problémový kvůli zastaralosti - jak infrastruktury, tak i technologií, protože nebyl přestavěný na koridor. Takže se tam často stávaly mimořádnosti, vypadl například zabezpečovací systém, vlak strhl trolej a tak dále. Správa železnic hledala řešení, jak trať podél Orlice co nejvíc napřímit. To už má, bude se kopat tunel, to ale ještě řadu let potrvá. Proto se teď trať z Brandýsa do Ústí modernizuje a zkapacitňuje, místo dvou kolejí na by části trasy měly být nově tři.
Související
-
Schváleno. V Pardubickém kraji bude nejdelší železniční tunel v Česku
Pět kilometrů tmy. To by už za několik let měli zažívat cestující na hlavním železničním koridoru mezi Chocní a Ústím nad Orlicí.
-
Železničáři zahájili opravu trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí
Oprava trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí může začít. Úpravy asi desetikilometrového úseku.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Jsme odkladiště dětí, se kterými si nikdo neví rady.‘ Česko čelí krizi ústavní výchovy dětí
-
Rekordní odměny. Ředitel pražského magistrátu Kubelka své asistentce přilepšil o 857 tisíc korun
-
Podmíněný trest není nastavený dobře, tvrdí právník. Změnit to prý můžou jen soudci a zákon
-
Trumpův mírový plán pro Ukrajinu je nejasný. ‚Připravujeme se na nejhorší scénář,‘ zní z Kyjeva