V Chocni nastěhovali letadla na zámek. Vyrábějí je už 88 let
Vlastním letištěm se může chlubit plno měst. Méně je už těch, kde se aeroplány vyrábějí. Patří mezi ně třeba Choceň.
Vlastním letištěm se může chlubit plno měst. Méně je už těch, kde se aeroplány vyrábějí. Patří mezi ně třeba Choceň.
„Začátky se datují do roku 1935. V prvních letech ve spolupráci pánů Beneše a Mráze vznikla sportovní letadla. Řada z nich se celosvětově proslavila různými rekordy. Účastnila se závodů, přeletu nad oázami v Egyptě. Po válce se objevil letoun Sokol,“ rekapituluje dávnou historii letecký nadšenec Jan Ráček.
Letecká výroba na Choceňsku
Orlické muzeum otevřelo výstavu, která chronologicky mapuje zdejší výrobu od prvních letadel přes období druhé světové války, poválečnou výrobu až po podnik Orličan. Do historické budovy zámku proto nastěhovali třeba trup větroně.
„Příprava a instalace expozice nám zabrala hodně času. Očekáváme, že by mohla další roky bavit návštěvníky. Rádi bychom ji ještě rozšířili. Několik lidí se ozvalo, že má doma nějaké artefakty z letecké výroby na Choceňsku,“ říká ředitel muzea Michal Hofman. „Návštěvnost nás zatím velmi těší. Hodně chodí pamětníci, kteří zažili největší éru výroby letadel. Chodí i školy.“
Dodnes se v Chocni letadla vyrábějí. „Jde konkrétně o dvoumístná ultralehká letadla. Patří ke špičce ve své kategorii. Svými parametry překonávají některá takzvaně dospělá letadla. Létají skoro po celém světě. Vyrobilo se jich už přes 500. Firma má zahraniční vlastníky,“ dodává Jan Ráček.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka