V Pardubicích v době nehody nefungovalo žádné zabezpečovací zařízení. Analyzujeme to, říká ministr

6. červen 2024 20:55

Při srážce vlaků v Pardubicích, při které zemřeli čtyři lidé, nefungovalo žádné zabezpečovací zařízení. Na zrekonstruované trati se totiž počítá s novým ETCS, to ale ještě není v provozu, popsal Radiožurnálu Petr Nachtigall z Univerzity Pardubice. Strojvedoucí se tak měli řídit návěstidly. Starý systém, který by je varoval, nebyl v okolí nového nádraží v provozu.

Na pardubickém železničním uzlu nebyl v době nehody funkční ani jeden ze zabezpečovacích systémů. Radiožurnál a server iROZHLAS.cz na to upozornil Petr Nachtigall z Dopravní fakulty Univerzity Pardubice.

Na české železnici funguje národní vlakový zabezpečovač, který v kabině strojvůdce hlásí, jaké znamení má na nejbližším návěstidle. Upozorní ho tak například na znamení „stůj“. 

Z tohoto systému se ale přechází na evropský vlakový zabezpečovač ETCS, který byl nainstalovaný na čerstvě zrekonstruované trati v Pardubicích, jeho spuštění je však naplánováno do konce letošního roku. Nový systém tak ještě nefunguje a starý byl mimo provoz.

Pouze vizuální kontrola

„Systém v Pardubicích je v tuhle chvíli vypnutý, ten kód tam nechodí. To znamená, že strojvedoucí se řídí jen vizuálně,“ potvrdil Nachtigall.

Informace následně potvrdil Radiožurnálu i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „V tomhle případě to v provozu nebylo a je to opravdu dáno přípravou systému ETCS, který míří k vyšší formě zabezpečení a to je hlavní úkol Správy železnice a ministerstva dopravy,“ uvedl.

Srážka přerušila provoz na koridorové trati na Moravu

V jakých úsecích v okolí hlavního nádraží v Pardubicích nefunguje žádné zabezpečovací zařízení, bude ministerstvo prověřovat.

„Je to hodně technický problém. Na některých místech takové zařízení skutečně nefunguje, na některých místech ano. Proto také Česká republika investuje do zabezpečování ETCS a tím směrem míří miliardy korun. Co se týče stavu nádraží v Pardubicích a aktuálního stavu, tak k tomu ještě věnujeme pozornost, abychom analyzovali, v jaké podobě přesně to bylo funkční,“ vysvětloval ministr.

Takový postup potvrdila i Správa železnic. Starý systém musel ustoupit novému, ještě nefunkčnímu. „Způsob řízení provozu po dobu výluk a stavebních prací je v místě v souladu se zákonem o dráhách. Jedná se o zcela standardní postup a zabezpečení provozu,“ napsala mluvčí Nela Eberl Friebová serveru iROZHLAS.cz.

Zmatení zelenou vlnou?

Dopravní inženýr Nachtigall pak nabídl vysvětlení, proč se strojvedoucí RegioJetu rozjel od nástupiště, i když měl podle návěstidla počkat, až jeho cestu překříží nákladní vlak.

„Hned dál ta trať pokračuje, je tam traťové zařízení, kde je takzvaný autoblok, je to řekněme prostě zelená vlna. To znamená, on si zřejmě spletl červenou s tou zelenou za tím. Naštěstí se těch strojvedoucích budeme moct zeptat, protože tu nehodu přežili oba,“ popisuje.

To, že rychlík do Košic minul návěstidlo, které zakazovalo jízdu, potvrdila Drážní inspekce. Kvůli tomu následně vjel do trati, ve které byl postavený nákladní vlak. Jestli šlo o lidskou chybu, technickou závadu či kombinaci obojího, je předmětem vyšetřování.

autoři: Vít Kubant , Eliška Balcárková | zdroj: iROZHLAS.cz
Spustit audio

Související