Modernizace železničního uzlu v Pardubicích je hotová. Otevřela i lávka na Duklu

31. květen 2024 15:08

V Pardubicích skončila modernizace železničního uzlu téměř za sedm miliard korun bez DPH. Trvala od září 2020. Práce zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování pátého nástupiště. Uzel má nové zabezpečovací zařízení, trakční vedení nebo mosty. Vznikla nová zastávka a železniční lávka.

„Chceme, aby cesty vlakem byly rychlejší a spolehlivější, proto do železnice investujeme. Rekonstrukce pardubického uzlu je významná nejen v kontextu Česka, ale i celé Evropy, protože tudy projíždí mezinárodní vlaky,“ řekl premiér Petr Fiala (ODS), který si dnes dokončené práce prohlédl.

Nová nástupiště i lávka

Stavbaři kompletně zrekonstruovali kolejiště. Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace evropského zabezpečovacího zařízení ETCS brzy umožní zvýšit jejich rychlost na 160 kilometrů v hodině. „My zde budeme zavádět nový systém ETCS, ten budeme spouštět v měsíci září, čili do konce roku dojde k navýšení rychlosti,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Nová nástupiště mají po modernizaci délku od 124 do 436 metrů. Zrenovovaná jsou zastřešení. Uzel má nové zabezpečovací zařízení, trakční vedení nebo mosty, informační a kamerový systém, lavičky, koše i značení pro zrakově postižené. Obnovené jsou podchody, z haly do nich cestující jezdí po eskalátorech. Na nástupiště lze vyjet také výtahy. Přes koridor také vede lávka na jih Pardubic směrem k sídlišti Dukla. Je v provozu od čtvrtka.

Nová zastávka Pardubice centrum

Zastávku Pardubice centrum tvoří oboustranné nástupiště. Cestující se na ni dostanou krytými šikmými chodníky. Jsou tam také přístřešky, lavičky a osvětlení, informační a kamerový systém. Zastávka je u podchodu, který propojuje Sladkovského a Rokycanovu ulici. Do podchodu ústí nový tubus, kterým se cestující na nástupiště dostanou. Přístupová cesta je také z ulice Jana Palacha.

Opravené kolejiště, nástupiště a přístřešky pardubického nádraží z nové lávky

Na nové zastávce budou začínat a končit osobní a spěšné vlaky na Hradec Králové, v dopravních špičkách ráno a odpoledne také na Chrudim. Jedná se o 48 párů vlaků. Cestujícím přinese výrazné zkrácení docházkové vzdálenosti do středu města. Provoz na ní zahájíme 9. června," uvedl Jiří Svoboda.

Celkové náklady za modernizaci uzlu, hotelu a stavbu lávky jsou 6,36 miliardy korun bez DPH. Dalších 74 milionů korun bez daně stála zastávka Pardubice centrum. Projekt je podpořený evropskými dotacemi, investor obdrží přes tři miliardy korun.

Spustit audio

Související