Víme, které potraviny vám ve stáří vrátí životní elán

Cizrna, luštěniny
Cizrna, luštěniny

Jídlo může být vaším lékem a vrátit vám vitalitu. Jak se správně stravovat ve vyšším věku vysvětlila v Radioporadně výživová poradkyně Marie Hubená.

Za posledních dvacet let se náš postoj ke zdravé stravě hodně proměnil. Vyvážený jídelníček už nevidíme pouze jako cestu ke štíhlé linii, ale především k našemu zdraví. Výrazně se změnila i nabídka v obchodech. Dnes už je z čeho vybírat.

Zorientovat se v tom, co je opravdu zdravé a co se jen tak tváří, není jednoduché. Proto se nebojte a ptejte se obchodníků, co že vám to vlastně prodávají.

„Pokud nakupujete pečivo, ptejte se, kolik má procent celého zrna. Je to důležitá vláknina pro naše tělo. Jsou to tzv. dlouhé cukry, které nám pomáhají šetřit si inzulín a zároveň udržují náš cholesterol ve správné výši,“ radí Marie Hubená. A protože internet je zaplaven články o zdravé výživě, které si často odporují, tak nezapomínáme ani na náš vlastní selský rozum.

Kvalita na prvním místě

Co by tedy v našem jídelníčku nemělo chybět, pokud je nám více než šedesát let. Nezapomínejme na bílkoviny. Ovšem tím nemyslíme pouze maso, které naše játra zpracovávají tři dny. Je tu pestrá škála bílkovin rostlinných. Jde hlavně o luštěniny: hrách, fazole a čočku.

„Je nutné naučit se luštěniny správně vařit, aby nás nenadýmaly. Necháme je namočit přes noc, potom je slejeme a vaříme v čisté vodě,“ uvádí Marie Hubená a doporučuje k luštěninám přidat ještě zeleninu nebo mořskou řasu pro lepší stravitelnost.

Při sestavování jídelníčku myslete na to, že vaše střeva potřebují pročistit. Jsou totiž základem vaší imunity.

„K tomu nám pomáhá zelenina a používání celých zrn. Důležitý je i pitný režim, jehož základem je voda. Každý člověk, který chce být zdravý, by měl svůj den zahájit vypitím sklenice vlažné vody,“ upozorňuje Marie Hubená.

Mnoho starších lidí by mělo při sestavování jídelníčku zvážit i svůj zdravotní stav. Ve vyšším věku nastupuje cukrovka, vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol. I tady může změna ve stravování hodně pomoct.

Čtěte také

„Držím se hesla řeckého lékaře Hippokrata: nechť je vaše potrava vaším lékem,“ říká Marie Hubená.

Oves, jáhly a kroupy pomohou k tomu, aby se do vašeho těla dostal ten správný cukr, který potřebuje váš mozek, aby dobře fungoval.

Pozor na maso

„S masem a uzeninami to vyloženě přeháníme,“ tvrdí Marie Hubená. Maso je na jednu stranu zdrojem kvalitních bílkovin. Jezte ho ale ve vyšším věku jen třikrát týdně a rozhodně ne smažené. Je totiž těžce stravitelné a zatěžuje játra.

Kváskový chléb upečený v peci

Energii dodá kváskový chleba

Většina lidí se cítí unaveně. Často za to může právě strava. Zařaďte do svého jídelníčku ovoce, zeleninu a kváskové pečivo. Uvidíte, že vám bude mnohem lépe.

„Chléb ze skutečného kvásku pomáhá našemu tělo dodávat probiotika. Což jsou látky důležité pro naše zažívání a správnou funkci střev. Jsou pro náš organismus nezbytné a nenahradíme je tím, že si je koupíme jako doplněk stravy v lékárně,“ říká Marie Hubená.

Nepostradatelná živina pro zdraví

Omega-3 mastné kyseliny jsou přirozenou součástí některých rostlinných olejů a rybího tuku. Pomáhají například zvyšovat imunitu a zlepšit odpověď těla na zánět (působí hojivě a protizánětlivě), urychlují hojení ran, snižují teplotu, hladinu LDL cholesterolu v krvi a krevní tlak. Mají vliv na ochranu srdce a cév. Také náš mozek a celá nervová soustava jsou příznivě ovlivněné dostatkem těchto kyselin. Zlepšuje se paměť, klesá riziko Alzheimerovy choroby.

Jak dostat tento správný tuk do našeho těla?

„Koupíme si lněný olej, který budeme skladovat v ledničce. A dáme si ho na jídlo, které už máme hotové na talíři,“ doporučuje Marie Hubená.