Výměna zrezivělých lan na Wonkově mostu v Pardubicích se blíží ke konci

30. červenec 2025 08:46

Výměna vnitřních lan na Wonkově mostě v Pardubicích, které byly zkorodované, se chýlí ke konci. Stavební firmě zbývá vyměnit poslední z nich. 

Koncem léta začne pracovat na jedné straně silnice na obnově chodníku a vozovky, uvedl kraj v tiskové zprávě. Kompletní dokončení prací potrvá do příštího roku, patrně do jara.

Výměna vnitřních lan na Wonkově mostě v Pardubicích, které byly zkorodované, se chýlí ke konci. Stavební firmě zbývá vyměnit poslední z nich. Koncem léta začne pracovat na jedné straně silnice na obnově chodníku a vozovky, uvedl kraj v tiskové zprávě. Kompletní dokončení prací potrvá do příštího roku, patrně do jara.

Opravy na Wonkově mostě v Pardubicích pokračují

„Už by nás ale nemělo nic zásadním způsobem překvapit. Ve směru do centra města už jsou v krajním nosníku vyměněna a dopnuta lana volného předpětí ve dvou komorách ze tří a v polovině srpna bude dokončena poslední část," řekl náměstek hejtmana Ladislav Valtr (ODS).

Dělníci potom instalují ocelové stropní konstrukce, pokračovat budou izolací komunikace, pokládkou obrub, odvodněním a stavbou nového chodníku. „Ten by měl být hotový do konce října, kdy se tam přesune provoz chodců," řekl Valtr.

Příští rok na jaře

Most měl být podle předpokladu hotový letos v říjnu, ale projekt neodhalil, že některá lana volného předpětí byla umístěná jinak a v mostě byla také špatná izolace. Práce se proto protáhnou do příštího roku, odhadem do jara.

Čtěte také

„V zimním období není možné pokládat asfaltové směsi, ale bude se pracovat na chodníku, bude probíhat dostavba kamenných bočních stěn na koncích mostní konstrukce, pokládka dlažby mimo nosnou část stavby a dokončení sanací v komorách," řekl stavbyvedoucí Petr Jelínek.

Práce šest dní v týdnu

Na stavbě nyní pracuje přibližně 30 lidí šest dnů v týdnu. Část dělníků pracuje přímo v komorách mostu. Tam se střídají v intervalech, které se mění i v závislosti na počasí, při vysokých teplotách jsou kratší.

Posudek z roku 2017 ukázal, že lana korodují. S výměnou lan už nešlo vyčkávat a přípravné práce začaly loni v únoru. „Lana jsou vyrobena speciálně pro most Pavla Wonky a v budoucnu je bude možné dopínat a popřípadě i měnit pouze za drobných dopravních omezení. Jedná se tedy nejen o rekonstrukci, ale také o investici, která by měla usnadnit případné opravy," řekl hejtman Martin Netolický (3PK).

Vítězná cena v soutěži, kterou kraj vypsal, byla 183 milionů korun, ale vzhledem ke komplikacím bude vyšší.

Mostů se opravuje hned několik

Z pohledu oprav a rekonstrukcí patří mosty mezi ty nejdražší položky. Pardubický kraj jich přesto v letošní stavební sezoně opravuje hned několik. Zbrusu nový most roste v Řečanech nad Labem, probíhá oprava mostu v Podlažicích, dokončuje se most v Blatně a v letošním plánu je třeba i oprava mostu v Miřetíně.

autor: Ondřej Wolf | zdroje: ČTK , Pardubický kraj
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat