Výpadek dodávek železné rudy z Ukrajiny může zkomplikovat velké dopravní stavby
Válka na Ukrajině může v Česku prodražit a zpozdit některé velké dopravní stavby. Hlavním důvodem je nedostatek železné rudy pro výrobu oceli. Ukrajina totiž patří k největším dodavatelům této suroviny v Evropě a jen za minulý rok jí do českých hutí dodala kolem pěti milionů tun. Komplikace to znamená například pro modernizaci železniční tratě z Pardubic do Stéblové.
Stavba železnice je na spotřebu oceli poměrně náročná. Už třeba jen co se týká kolejnic, celý 7kilometrový úsek Pardubice - Stéblová má být dvoukolejný. Na dvě traťové stopy se tak spotřebuje skoro 30 kilometrů kolejnice. A spousta oceli i speciální oceli bude potřeba i na stavbu mostu přes Labe.
Čtěte také
„Čekáme, jak se to vyřeší, protože samozřejmě oceli je nedostatek v celé Evropě a všechny firmy, které se zabývají výrobou například speciálních konstrukcí mostů, železa, řeší tuhle situaci kontinuálně. Řešíme jak kolejnice, tak prvky do mostů,“ připustil komplikace mluvčí zhotovitele, firmy Skanska, Ondřej Šuch.
I když je železa na trhu velký nedostatek, snaží se prý zhotovitel sehnat potřebnou ocel, kde to jen jde. Zatím zpoždění stavby avizované není, říká mluvčí správy železnic Dušan Gavenda: „V současné době nemá Správa železnic avizováno prodloužení stavby v důsledku nedostatku stavebního materiálu, konkrétně oseli pro výrobu železničních mostů. Zhotovitel se jí pro realizaci stavby intenzivně snaží zajistit potřebné množství.“
Rovnější trať, rychlejší vlak
Dušan Gavenda nicméně také řekl, že u některých dalších velkých železničních staveb už zhotovitelé upozornili Správu železnic, že se termíny dokončení mohou kvůli nedostatku stavebního materiálu nebo i pracovních sil zpozdit. Na žádné konkrétní stavbě se to ale podle Dušana Gavendy zatím prý neprojevilo.
Aktuálně je na trati z Pardubic do Stéblové výluka, protože stavbaři vytrhávají současnou trať mezi Rosicemi a Stéblovou a začnou se stavbou dvoukolejky. Nová trať bude rovnější s menšími zatáčkami, což umožní i vyšší rychlosti. Zároveň se staví například nové nástupiště v Rosicích nad Labem, připravuje se stavba zastávky Stéblová - obec a také se chystá zahájení prací na už zmíněném mostu přes Labe. Podle mluvčího Správy železnic zatím stavba pokračuje podle harmonogramu, to znamená, že hotovo by mělo být na konci roku 2023.
Související
-
Druhá kolej mezi Pardubicemi a Hradcem má problémy. Firma žádá zrušení stavebního povolení
Za dva měsíce plánuje Správa železnic začít s modernizací trati a stavbou druhé koleje mezi Pardubicemi a Stéblovou. Teď ale musí řešit nečekané komplikace.
-
FOTO: Pardubické nádraží bez kolejí. Dělníci staví lávku a budují nástupiště
Na pardubickém vlakovém nádraží je v plném proudu kompletní rekonstrukce za několik miliard korun.
-
Druhá kolej ze Stéblové do Rosic se začne stavět příští rok
Správa železniční dopravní cesty připravuje další rozšíření trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Místo po jedné by se tak mělo jezdit po dvou kolejích i v úsek...
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Bez zbraní budeme jen umírat.‘ Na Ukrajině panuje rozčarování, že se svět dívá jinam, popisuje Boháč
-
‚Naše cesty se rozdělují.‘ Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech soužití rozcházejí
-
Evangelický farář musí umět všechno. Jan Satke se rozhodl, že vymění církev za lokomotivu
-
‚Obyčejně vede Amerika, teď je v závěsu.‘ Česko stojí v čele boje za svobodu, říkají američtí kongresmani