Vysokomýtské muzeum získalo unikátní pancéřovanou limuzínu

3. květen 2017

Vysokomýtské regionální muzeum získalo do svých sbírek unikátní exponát. Je to opancéřovaná Škoda VOS, která na začátku padesátých let minulého století vozila vrchní představitele tehdejšího komunistického režimu.

Opancéřovaná škodovka je v relativně dobrém stavu. Původní je interiér, lak, dokonce se dochovaly i originální chromované lišty na nárazníky včetně držáků na státní vlajky, nebo třeba kryty na kola. Jsou tam dokonce i původní záclonky na okna, a také třeba polštářky na zadní sedadla.

Na některých místech je odřený lak a kov pod ním koroduje, tam je oprava nutná. I přední sedačky potřebují zásah, mají totiž hodně poškozené čalounění.

Čtěte také

Muzeum auto získalo od soukromého sběratele, který prodával část své sbírky. Koho z pohlavárů komunistického režimu vozilo, se přesně neví, nicméně podle ředitele muzea Jiřího Junka nějaké náznaky jsou: „K tomuto vozu se tradují různé věci. Uvádí se jméno Alexeje Čepičky, tehdejšího ministra národní obrany, ale to jsou takové nepodložené legendy. My to teprve musíme ověřit. Těžko říci, do jaké míry se nám podaří zjistit, kdo opravdu v tomto automobilu jezdil.“

Vysokomýtské muzeum získalo pancéřovanou limuzínu Škoda VOS

Čtyřtunový kolos

O historii vozu se toho příliš neví, protože jak výroba tak i provoz byly utajované. Vozy tohoto typu prý nebyly ve službě moc dlouho, těžko se totiž řídily. Auto váží přes čtyři tuny, samozřejmě nemá posilovač řízení, a velmi špatně se s ním brzdilo. Bývalo v něm prý velké vedro, protože okénka je možné stáhnout jen na několik málo centimetrů. Spotřeba byla kolem třiceti litrů na sto kilometrů.


Škoda VOS
Vyrobeno: přibližně 100 kusů (1948-1953)
Hmotnost: 3,6-4,4 t
Spotřeba: 29 l/100 km
Pancíř: 5mm ocelové pláty (sklo 52 mm)
Motor: Praga o objemu 5,2 l

Muzeum ho představí první červnovou sobotu na Sodomkově Vysokém Mýtě (festivalu který se věnuje kultuře první poloviny minulého století), a pak vůz poputuje rovnou do muzea. Tam bude vystavený v aktuální kondici, tedy před opravou. Pro vysokomýtské muzeum je tato Škodovka vzácná mimo jiné tím, že je to poslední osobní automobil, který tamní karosářské závody vyrobily, později už se zaměřily jenom na produkci autobusů. Jeden další exemplář této limuzíny má také mladoboleslavská Škoda Auto ve svém muzeu, a o dalších kusech se moc neví. Jeden je údajně na Slovensku, další na Balkáně a jeden je prý i v Číně.

Vysokomýtské muzeum získalo pancéřovanou limuzínu Škoda VOS
autor: zen
Spustit audio