Z Mikuláše šel dřív strach. Na děti si bral výchovný prut
Nebyl to vždy jenom hodný pán s plnovousem a berlou. Taky Mikuláš patřil mezi obávané postavy někdejších dětí. V prosinci navíc nepouštěl hrůzu zdaleka sám, jak podotýká historička Martina Halířová.
„Děti se obecně strašily daleko víc. Šlo o výchovný prostředek. Strašení bylo součástí umravňování. Tehdy se děti bály postupně Barborky, Mikuláše, Lucky a Perchty. Kdo nedodržel během adventního období půst, hrozilo mu, že přijde právě Perchta a rozřízne mu břicho. Všichni byli vedení k tomu, aby uctívaly autority a aby úcta byla součástí jejich života.“
Barbora – 4. prosince
Dodnes se na Barboru stále drží tradice, kdy chodí dívky do sadů nebo do parků a trhají větvičky hlavně zlatého deště. Dávají si je do vázy a čekají, jestli o Vánocích rozkvetou. „Navíc bývalo tradicí i chození se svatou Barborou v předvečer jejího svátku. Chodily masky a navštěvovaly domácnosti s dětmi. Obdarovávaly je. Děti ale musely prokázat určité znalosti, v 19. století hlavně náboženské. Barborka většinou upozorňovala, že v dalších dnech chodí Mikuláš, který taky děti obdarovává. Proto se měly chovat dobře, měly být hodné.“
Mikuláš – 6. prosince
Mikuláše máme sice v kalendáři 6. prosince, ale tradičně chodí na obchůzku už 5. prosince večer. „Do pohybu se dávaly dokonce i průvody, kde kromě Mikuláše, anděla a čertů nechyběla ani koza a třeba taky kůň. Děti neříkaly básničky a nezpívaly písničky jako v dnešní době, ale spíš zase ukazovaly své náboženské znalosti,“ říká Halířová.
V některých regionech Mikuláš zkoušel ze základů katechismu. Dokonce si bral místo berly prut a uměl taky trestat. Čerti byli odjakživa hroziví. Nosili řetěz, metlu a podobně.
Lucie – 13. prosince
I svátek svaté Lucie byl podle historičky spojený s obchůzkou a obdarováváním dětí. „Za Lucky chodily dospívající dívky, které se oblékaly do bílých šatů nebo si přes sebe hodily prostěradlo. Někdy si i zamoučily obličej. Chodily taky na přástky a kontrolovaly přadleny, jestli dobře předou. V některých domácnostech dělaly symbolický úklid. Přišly s různými košťaty a kontrolovaly, jestli je všechno připravené na Vánoce. Nebyl to ale žádný velký úklid známý z dnešní doby.“
Štědrý den – 24. prosince
Děti se na Vánoce těšily, pokud si je rodina mohla dovolit. Jak doplňuje Martina Halířová, v movitějších rodinách se mohly dočkat nějakého většího dárku: „Třeba v 19. století se už rozvíjel hračkářský průmysl, čemuž dárky odpovídaly. V chudších vrstvách to bylo komplikovanější. Dávaly se maximálně sladkosti, pokud vůbec nějaké dárky byly. Vánoce byly spojené taky s charitou a s obdarováváním chudých dětí. Konaly se různé dobročinné bazary.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.