Zahradní železnice v Chlumci nad Cidlinou je kopií skutečné alpské dráhy. Vede lesem i podél řeky

Zahradní železnici Malá Albula v Chlumci nad Cidlinou nás představili modeláři Bohumil a Miloš Špecingerovi
V Chlumci nad Cidlinou v Královéhradeckém kraji byste na jedné rodinné zahradě našli unikátní svět na kolejích. Na pozemku rodiny Špecingerových v Roosveltově ulici, kde roste i jehličnatý les, můžete obdivovat hned dvě kolejiště. Malou Albulu, věrnou kopii skutečné alpské úzkorozchodné železnice ve Švýcarsku, a potom Drážku, malodráhu o rozchodu 250 mm. Tou se dokonce můžete i svézt.
Impuls z výstavy ve Vídni v roce 1996 nasměroval strojvedoucího Bohumila Špecingera k tomu, aby na rodinné zahradě v Chlumci nad Cidlinou začal budovat miniaturní kolejiště. Tehdy mělo dvacet metrů. Dnes už je dlouhé přes dvě stě metrů. A budování ještě zdaleka nekončí.
Zahradní kolejiště Malá Albula vzniklo podle skutečné předlohy, úzkorozchodné železnice Rhetské dráhy (RhB) ve Švýcarsku, nedaleko proslulého střediska zimních sportů Svatého Mořice. Stejně jako na Velké Albule tu jezdí dva Regio expressy, Bernina express, Glacier express, elektrická jednotka Allegra a nákladní i vyhlídkový vlak Erlebniszug Albula.
Tunely, viadukty i řeka
Albulabahn, jedna z nejatraktivnějších tratí RhB, je zapsaná na seznamu kulturního dědictví UNESCO. Zahradní železnice Malá Albula znázorňuje její dvanáctikilometrový úsek od výhybny Muot přes vrcholovou stanici Preda (ve skutečnosti je ve výšce 1789 m.n.m.) do stanice Spinas. Samozřejmě včetně modelových stanic. A tvůrci nezapomněli ani na tekoucí vody řek Albuly a Beverinu.
Malebnost úseku na chlumecké zahradě umocňují nejen tunely a viadukty, ale i zasazení do krajiny, která kopíruje horský terén. Z ulice přes plot ji ale nezahlédnete, protože je schovaná v bujné zeleni stromů, především jehličnanů.
Malou Albulu v Chlumci nad Cidlinou doplňují jak figurky, tak i doprovodné slovo, houkání vlaku, nádražní hlášení, zvuky jízdy a místní zpěv ptactva. „Je to skutečnost a zároveň model. Model a skutečnost v měřítku 1 : 22,5 a v modelové velkosti G-LGB,“ říká otec Bohumil Špecinger.
Drážka vás sveze po malodráze
V areálu chlumeckého zahradního kolejiště čeká i další překvapení. Drážka dvěstěpadesátka. Tedy trať s rozchodem kolejí 250 mm. A na ní mašina s vagónkem. Ten bývá obvykle naložený dřevem, ale v sezóně může vozit malé i velké návštěvníky. Její koleje se zahradou vinou v délce sedmdesáti metrů.
„Začalo to tak, že když jsem byl malý a začal být posedlý železnicí, tak jsem si vymyslel, že bych chtěl doma takovou hračku a kousek kolejí, abych se mohl vozit. Taťka sehnal vyřazené úzkorozchodné kolejnice, a tak jsme postavili asi osm metrů drážky. Když jsem povyrostl a začal se víc věnovat i modelařině, bylo těch osm metrů najednou málo. Začali jsme dráhu rozšiřovat a teď je tady asi sedmdesát metrů kolejí. A to už je docela pěkná jízda,“ rekapituluje syn Miloš historii zdejší drážky.
Kromě kolejišť a přírodní zeleně mají Špecingerovi na zahradě i dřevěný domek s Infocentrem Albula, kde mají lokomotivy a vagóny svoje depo. Hned vedle je drobné občerstvení.
Když přijedete do Chlumce nad Cidlinou vlakem, vystoupíte na nádraží a vydáte se jižním směrem. Projdete zámeckým parkem a u zámecké brány zamíříte na jih do Rooseveltovy ulice. Tam se dáte doprava a po přibližně tři sta metrech jste u Malé Albuly. Z vlakového nádraží je to nenáročná patnáctiminutová procházka.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.