Zima je tady. S námrazou bojují i pardubické trolejbusy

18. prosinec 2017

V chladnějším počasí někteří místo autem jedou radši hromadnou dopravou. Ale taky ta se každoročně chystá na zimu a funguje jinak než v létě. Nástrahy číhají hlavně na trolejbusy.

Možná jste si všimli, jak jim kolikrát v brzkých hodinách od drátů létají jiskry. „Myslím, že nebezpečné to není. Jde spíš o vizuálně zajímavý jev. Ale pro provoz trolejbusů to může být i komplikované. Pokud na trolejové vedení napadne voda, která zmrzne, dokáže být skoro dokonalým izolantem. Občas v noci můžete vidět pracovní vozidla, která se snaží námrazu z trolejí strhnout,“ říká ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

S novým jízdním řádem hlídejte prázdniny

Od 10. prosince platí ve městě nový jízdní řád MHD. „Nejzásadnější změnou je, že se změnil druhý sloupeček. Tam jsou nově prázdniny mezi 1. zářím a 30. červnem, třeba vánoční, jarní a podobně. Trochu jsme upravili provoz, aby odpovídal potřebné kapacitě. Byli jsme skoro posledním městem v Česku, které tento režim nemělo zavedený. Pevně doufám, že si na to cestující zvyknou.“

S jistými úpravami provozu musíte podle Pelikána počítat i na konci roku. „Už několik let máme o svátcích režim zavedený tak, aby odpovídal tomu, že v určitou dobu většina lidí sedí u stromečku anebo slaví.“

Zelená pro trolejbusy

Pardubický dopravní podnik na ně hodně spoléhá. Některá místa se jich dočkají nově. „Je to ekologická doprava, která má ve městě významnou historii. Ještě v Pardubicích máme pár míst, kde by se trolejbusy určitě vyplatily. Maximálně do pěti let by měly nějaké další tratě vyrůst.“

Kolik stojí trolejbus?

Nový trolejbus sjíždí z návěsu v Pardubicích

Ve vozovém parku Dopravního podniku města Pardubic je v současné době padesát sedm trolejbusů. V dalších letech přibydou další, některé z nich dokonce nebudou potřebovat trolejové vedení.

Ale i trolejbusy se musí potýkat s ucpaným centrem a častou stojí v zácpách a kolonách. „Naší ideální představou by bylo dostat všechny řidiče aut do MHD, pak by situace byla výrazně lepší, což je ale samozřejmě trochu utopie. Teď vzniká projekt inteligentního řízení křižovatek, které by provoz zlepšilo v tom smyslu, že by mohly být křižovatky automaticky koordinované mezi sebou. Pardubické dopravě by to mohlo pomoci,“ myslí si Tomáš Pelikán. 

Právě on taky z pozice pardubického zastupitele představil plán na zřízení přívozu jako určitého turistického lákadla. „Dané místo by mohlo propojit atraktivní lokality. Uvidíme, do jaké míry se tato myšlenka ujme a který z projektů bude mít úspěch. Režim provozu je potřeba nějak uchopit. Je to běh na delší trať a zastupitelstvo by se k tomu mohlo ještě vrátit.“

Ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán
autor: Jakub Malý