Zima za volantem: dobíjejte a tankujte plnou, sledujte modré knoflíky
První podzimní mrazíky naženou spoustu řidičů do servisů. Připravit auto na zimu, ale neznamená pouhé přezutí pneumatik. Je třeba doplnit proti mrznoucí směsi, dobít akumulátor, ošetřit gumová těsnění a nastudovat si zimní dopravní značení.
První ranní škrábání skel už letos máme za sebou. „Na takzvané tankové průzory zapomeňte, u policejní silniční kontroly byste neuspěli. Led je potřeba odstranit z celé plochy předního a zadního skla, u bočních oken a také u venkovních zrcátek. U vyhřívaných máte o práci méně. Zasněženou karoserii musíte podle zákona celou omést, aby při jízdě odlétající sníh neohrožoval ostatní řidiče,“ upozorňuje majitel autoškoly Petr Klempíř.
„Nezapomeňte si pořídit rozmrazovače zámků, které je dobré nosit třeba spolu s klíči v kapse, uvnitř auta jsou vám k ničemu. V ostřikovačích vyměňte letní směs za zimní, která je funkční aspoň do -20 stupňů Celsia. Gumové těsnění kolem dveří je dobré napustit silikonem ve spreji, abyste je i ve velkých mrazech bez problémů otevřeli.“
Dobíjejte a tankujte plnou
„Jezdíte-li kratší trasy, počítejte s tím, že akumulátor se nestihne dobít na plnou kapacitu. Při velmi nízkých teplotách se jeho výkon sníží až o padesát procent. Ohlídejte si i stáří baterie, která má většinou životnost čtyři až pěti let. Každý řidič by měl mít určitě v zásobě i nabíječku. Před naplánovanými delšími cestami dotankujte plnou nádrž. V klidu pak celé rodině zatopíte, dobijete mobil anebo bez problémů uvaříte kávu v konvici,“ radí instruktor autoškoly.
Jízda na mokré vozovce je nebezpečnější, než na sněhu
Na mokré silnici většina řidičů nesundá nohu z plynu. Vždyť je to jen voda… A právě to je velmi nebezpečné. Na vodě to klouže dvakrát víc, než na suché vozovce. Navíc podzim nepřináší jen déšť, ale také řepné kampaně s bahnem na silnicích a spadané listí.
Když plánujete auto zaparkovat na delší dobu mimo vyhrazená stání, popřemýšlejte, jestli nepřekážíte. U krajnice se vám při silné chumelenici může snadno stát, že automobil v lepším případě sněhem nahodí vůz zimní údržby. Pokud nemůže pluh projet, počítejte s odtahovou službou.
Modrá je dobrá, hlavně v zimě
Důležité je všímat si směrových sloupků, lidově patníků, které vyznačují okraj silnice. „Teď nemluvím o klasických bílých, ale o méně běžných modrých. Umísťují se v úsecích s častějším výskytem náledí, jako jsou mosty nebo hráze. Na cestách se můžete setkat i s modrými odrazovými skly zabudovanými přímo do vozovky. Těm se jednoduše říká dopravní knoflíky,“ připomíná Petr Klempíř.
Související
-
Jak přežít zimu za volantem? Není to jen o zimních pneu, radí...
Námraza, ledovka, čerstvý, nebo uježděný sníh na silnicích. To je noční můra mnoha motoristů. Zkušení řidiči si ale poradí i v zimě – potřebují k tomu ale nejenom z...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.