Andrej Krob – divadelní režisér
Blízký přítel a soused Václava Havla hostem Jolany Voldánové
Andrej Krob se narodil v Chebu v rodině stavebního inženýra, volyňského Čecha narozeného na Ukrajině ve městě Dubno. V Chebu ostatně jako v celých Sudetech začalo být kolem roku 38 dusno, a tak se krátce po Andrejově narození rodina přesunula do Prahy Bubenče, kde si pořídila krámek s potravinami. V chrudimské Transportě se vyučil montérem ocelových konstrukcí. Po neúspěšných pokusech o studium na dvou průmyslových školách následoval „útěk" k 15. ženijnímu praporu v Českých Budějovicích, kde byl na prostydlých chodbách kasáren z dob Marie Terezie občas k vidění ženista a nosič pancéřové pěsti jistý Václav Havel.
Po vojně pracoval jako vrtař studní a v roce 1963 zakotvil v Divadle Na zábradlí. Zde také v šedesátých letech absolvoval „divadelní univerzitu" jako kulisák, později jevištní mistr a asistent scény u režiséra Jana Grossmana a scénografa Libora Fáry v období, kdy zde měly světovou premiéru první hry Václava Havla. V roce 1966 dal Krob Václavovi a Olze Havlovým tip na koupi chalupy na Hrádečku, kde sám přebýval. Stali se z nich sousedé a přátelé.
V roce 1975 založil Divadlo na tahu a se členy tohoto souboru nazkoušel v té době zakázanou Havlovu Žebráckou operu. Představení v Horních Počernicích v – 1. listopadu 1975 – nebylo rozehnáno policií, výslechy a sankce začala dezorientovaná policie v Bartolomějské provádět až šestý den po představení. Po této inscenaci musel Andrej Krob, mimo jiné také jeden z prvních signatářů Charty 77, opustit zaměstnání. Kulturním institucím bylo doporučeno ho nezaměstnávat a on tak třináct let poté pracoval v pardubické firmě Tvar jako montér těsnění oken. Na konci osmdesátých let stál Andrej Krob u zrodu Originálního Videojournalu, který před sametovou revolucí dokumentoval mimo jiné nejrůznější disidentské aktivity, alternativní kulturu činnost, politické demonstrace apod.
Po listopadu 1989 se Andrej Krob rozhodl, že nenechá legendu Divadla Na tahu ležet ladem: obnovil seskupení amatérů a dnes už i divadelních profesionálů a sedm let hostovali na Divadle Na zábradlí. Zde inscenoval většinu her Václava Havla a v roce 1995 nazkoušel novou verzi Žebrácké opery s Ladislavem Smoljakem. Neméně úspěšný je Andrej Krob s inscenacemi Havlových her na profesionálních scénách (Pokušení, Odcházení a Vyrozumění v Hradci, Largo desolato v Karlových Varech, či Ztížená možnost soustředění v Divadle na zábradlí). V roce 2005 potřetí v divadle Na tahu nastudoval svou osudovou Žebráckou operu. Natočil také několik dokumentárních snímků pro Českou televizi, mezi jinými seriál jedenáct dílů pro cyklus Samizdaty, zatím poslední filmovou prací je dokumentární film Fenomén Hrádeček.
Kdo bude hostem Jolany Voldánové příští týden? Tato pardubická rodačka je duší cestovatelka, projela půlku světa a vyzkoušela si i práci válečné zpravodajky. Celý život se pohybuje v českých televizích – působila jako dramaturgyně Áčka, podílela se na talk show MR. G.S a její jméno najdeme v titulkách dokumentárních cyklů Tajemství rodu a Třináctá komnata. Do studia tentokráte dorazí producentka, dramaturgyně a novinářka Věra Krincvajová.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.