Betonový kolos na sedmi strunách. V Pardubicích napnuli poslední lano nového mostu

25. únor 2025 15:54

Největší audioportál na českém internetu

Betonovou mostovku drží 7 svazků lan, v každém je přibližně 160 jednotlivých lan o celkové délce přes 200 kilometrů | Foto: Honza Ptáček, Český rozhlas

Na novém mostě v Pardubicích stavebníci dnes napínali poslední svazek lan. Unikátní technologie nemá zatím v Česku obdoby

V Pardubicích pokračuje stavba nejdelšího lanového mostu v Česku, který povede v trase budoucího severovýchodního obchvatu města. Právě dnes tam stavebníci napínali poslední svazek lan, jejich celková délka je přes 200 kilometrů.

Lanový most, který vzniká v Pardubicích na severovýchodním obchvatu, bude mít mimořádně odolná lana proti korozi. Systém jejich ochrany je nový a v Česku použitý poprvé. Most má plánovanou životnost 100 let. Most bude nejdelší lanový v Česku.

Přes 1100 kusů lan

„Životnost mostu ale nelze stoprocentně garantovat, ale výhodou lan je, že jsou v případě koroze nebo mechanického poškození vyměnitelná. Dříve se používala ocelová lana bez ochrany, která nemají takovou životnost,“ řekl mostní expert Petr Vítek z firmy Hochtief CZ.

Most je dlouhý přes čtvrt kilometru. Stavební firma tam aktuálně dokončuje zavěšování lan. Jsou napnutá v sedmi tubusech, v každém z nich je 150 až 169 lan, celkově tedy přes 1100 kusů o celkové délce 200 kilometrů. Jejich váha je dohromady 240 tun.

Volné uložení na vrcholu

„Lana jsou pozinkovaná, proti korozi jsou chráněná PVC bužírkou, tedy speciální izolací. Lana se protahují od mostovky na pylon, kde procházejí sedlem a pak zase dolů na druhou stranu mostovky, kde se ukotvují,“ vysvětlil Vítek.

Stavbaři v Pardubicích napínají poslední svazek lan. V každém pouzdře jich je přibližně 160 a je možné je jednotlivě vyměnit

Pylon měří od mostovky 48 metrů, od země je ve výšce 60 metrů. Stavební firma teď instaluje poslední lana, potom je bude asi dva týdny napínat na 100 procent plánovaného tahu. „Je to činnost, která není vidět, ale pro nás je jedna z nejnáročnějších. Potom se most zvedne z dočasných podpor, ty budou odstraněny. Pak budou probíhat dokončovací práce,“ řekl Vítek.

Most je součástí severovýchodního obchvatu s délkou 4,2 kilometru a spojí sídliště Cihelna s Dubinou. Obchvat stavební firma staví od prosince 2022, náklady budou 1,4 miliardy korun. „Stavba pokračuje podle harmonogramu. Stavěli jsme i přes zimu. Plné zprovoznění nadále vychází na konec letošního roku,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Stavební firmě zbývá na trase dokončit devět mostů, pokračují práce na nosných konstrukcích, izolačních systémech a příslušenství. „Na jaře se chystáme zprovoznit křižovatku z ulice Hradecká a během roku bude instalovaná světelná křižovatka Nová Cihelna. Pak nám zbývají dokončit konstrukční vrstvy na silnici, abychom obchvat byli schopní zprovoznit před závěrem roku,“ řekl Stanislav Král z pardubické pobočky ŘSD.

autoři: Šárka Rusnáková , Honza Ptáček | zdroje: Český rozhlas , ČTK

Související