Největší lanový most v Česku už v Pardubicích spojil oba břehy Labe

12. červenec 2024 11:15

Deset tisíc tun betonu a ocelových výstuží je po dnešku nad vodou a v cílové poloze. Stavbaři dokončili výsuv poslední části nejdelšího lanového mostu v republice, který bude součástí právě budovaného severovýchodního obchvatu Pardubic. Obří 200 metrů dlouhou mostní stavbu nasouvali hydraulikou na nosníky kousek po kousku.

„Hotová mostovka má 10 tisíc tun, což odpovídá hmotnosti 200 tanků. Výsuv probíhal bez komplikací,“ řekl mostní expert Petr Vítek z firmy Hochtief CZ. Na dnešním dokončení výsuvu mostu pracovala stovka lidí. Maximální rychlost posouvání mostu byla jeden metr za minutu. Po překlenutí mostní stavby přes řeku čeká dělníky ještě hodně práce, teď je vše hotové tak z poloviny, řekl Vítek.

„Chybí toho hodně. Budou se dodělávat koncové příčníky, čeká nás vybudovat pylon, instalovat závěsy. Potom se bude dělat vozovka nebo římsy," vysvětlil Vítek.

Most dorazil na druhý břeh. V Pardubicích skončilo vysouvání mostu přes řeku Labe

Stavbu mostu i celého obchvatu provázejí občasné komplikace. Stavbaři na trase narazili na poměrně velkou skládku nebezpečného odpadu a kvůli velké vodě, která v lednu podemlela dno Labe, museli potápěči zpevnit dočasný pylon. „Jedna dočasná podpora se v řece podemlela, zafixovali jsme ji pomocí táhel a zároveň vyztužili dno betonem, abychom předešli riziku v případně dalších povodní,“ dodal Petr Vítek.

Největší zavěšený most v zemi

Zavěšený most je z předpjatého betonu, rozpětí přes slepé rameno Labe bude mít 122 metrů, přes řeku Labe to bude rekordních 135 metrů, to z něj činí největší zavěšený most v Česku. Podobný, ale menší je v Poděbradech.

Most bude na trase severovýchodního obchvatu Pardubic. Vzniká na něm deset mostů, 12 protihlukových stěn a dvě mimoúrovňové křižovatky. Práce na něm začaly v prosinci 2022. Stát bude 1,4 miliardy korun.

Zprovoznění silnice se očekává ke konci roku 2025. Termín se ještě může změnit, protože silničářům chybí 300 metrů čtverečních pozemků, které se nacházejí u lanového mostu. Silničáři se snaží o smírnou cestu s majitelem, uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Boj o pozemky

„Nejdramatičtější moment v právní rovině nás čeká, nemáme ve vlastnictví pozemky, které potřebujeme na zprovoznění celé stavby. Běží vyvlastňovací proces, ale snažíme se jednat, minulý týden šel vlastníkovi další vstřícný návrh. Víc to specifikovat nebudu, jednání je velmi citlivé,“ řekl Rýdl. Kvůli chybějícím pozemkům silničáři už před časem posunuli termín dokončení z jara 2025 na čtvrté čtvrtletí 2025, dodal.

autoři: Ondřej Wolf , pta
Spustit audio

Související