Budova starého nádraží v Ústí nad Orlicí bude zase žít
Nadšenci chtějí co nejdřív oživit staré nádraží v Ústí nad Orlicí. Budově z roku 1874 hrozila demolice, teď ji spolek zachránců kupuje od Českých drah. Historicky cenný objekt chtějí co nejdřív otevřít.
Kvůli stavbě koridoru mělo staré nádraží v Ústí nad Orlicí namále a boj za jeho záchranu trval několik let. O koupi budovy se ucházelo hned několik zájemců. Nakonec uspěli lidé kolem společnosti Oustecké nádraží a Martina Kadrmana, jednatele společnosti, která vznikla za účelem koupě objektu a figuruje v ní i známá dokumentaristka Olga Sommerová.
Podle Kadrmana jsou už kupní smlouvy podepsané a v těchto dnech dojde na převod peněz na účet drah a zapsaní nových majitelů do katastru nemovitostí. Za budovu zaplatí asi milion a půl.
Dnes stojí nádražní budova z 19. století uprostřed kolejiště a kolem jezdí vlaky. Podle nových majitelů má ale přesto co nabídnout. Už letos by se tam měly na perony vrátit lavičky pro cestující, které tam bývaly ještě před modernizací trati.
Budova má co nabídnout
Prioritou je, aby v budově z roku 1874 vznikla do budoucna třeba restaurace, případně kavárna či prodej tiskovin, ale i zázemí čekárny. V horních patrech by pak nejspíš mohly být byty pro trvalé bydlení a Martin Kadrman tvrdí, že se rýsují už dva zájemci.
Podle Kadrmana nová nádražní budova nic podobného nenabízí. Systém odbavení je tam moderní a jde spíš o pouhou čekárnu bez služeb. Podle kritiků funguje prý způsobem kup si jízdenku a odejdi. Fakt je, že tam jsou jen automaty na kávu a šestnáct nerezových sedáků. Člověk si tam podle Kadrmana nemá kde v klidu vypít normální kávu, přečíst noviny, dát guláškovku nebo párek.
Novopečení majitelé teď hledají provozovatele, kteří by stáli o to si v téhle nádražní budově otevřít nějakou živnost a nabízet tam různé služby. A to by mohl být problém, tedy v případě, že se do toho nikomu nebude chtít, už třeba kvůli složitějšímu přístupu k nádraží.
V každém případě, vlastníci staré nádražní budovy se chtějí brzy pustit do oprav stoupaček, rozvodů elektřiny a zajištění přívodu plynu. Vnější plášť nádrží zatím nechají, prý není ho nutné v nejbližších letech opravovat, není v havarijním stavu.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Autoklub dostal sankci skoro 11 milionů korun. Porušoval pravidla, když využíval státní dotaci
-
‚Excesivní vybočení.‘ Expolicistovi, který v opilosti mlátil pěstmi dívky v baru, hrozí u soudu až 10 let
-
Poprvé mě někdo kritizoval za to, že je malý nárůst poplatků a málo zdražujeme, říká šéf ERÚ Trávníček
-
Děti, které chtějí být sériovými vrahy. Výchovné ústavy nemají jak pracovat s extrémními případy