Chcete být zdraví a šťastní? Hýbejte se!

cvičení, rozcvička

Chcete zhubnout? Pak změňte svůj jídelníček a hlavně se začněte hýbat. Pokud budete pouze držet dietu, je až čtvrtina úbytků váhy ze svalů. Tím se snižuje klidový metabolismus a hubnutí je čím dál těžší. Jak na to, přišel do Radioporadny vysvětlit zkušený trenér Roman Svoboda.

Velkou chybou je, když 1. ledna naběhnete do posilovny a tam se fyzicky odrovnáte tak, že se dva týdny nehnete. Pokud to se svým zdravím myslíte vážně, zaplaťte si pro svůj start lekce s trenérem. Vyplatí se to. Naučíte se cviky provádět správně a dozvíte se, co je ideální aktivita právě pro vás.

„Každý z nás potřebuje něco jiného. Trenér by s vámi měl nejdřív promluvit. O vašem zdravotním stavu, jestli jste už někdy cvičili, co si od toho slibujete a připravit vám individuální plán,“ říká Roman Svoboda, který považuje za důležité i to, aby trénink byl zábavný a motivační.

Nečekejte zázraky hned. Někdo posílí svaly a zhubne rychleji. Někomu to trvá déle. Hlavní je vydržet a cvičit pravidelně. A také se zaměřit na zdravou výživu. „Viditelné výsledky se dostaví třeba až za půl roku,“ upozorňuje Roman Svoboda. Trenér vás nejdříve naučí úplné základy. Dohlédne na to, abyste perfektně zvládli techniku jednotlivých cviků. Až to zvládnete na jedničku, můžete cvičit sami bez dohledu a řídit si své tréninky sami.

Proč se mučit v tělocvičně?

Tělo i v klidu spotřebovává energii pro zachování životních funkcí, ale po hodině intenzivního cvičení pracuje klidový metabolismus ve vyšších otáčkách dalších 48 hodin. Čím více svalů člověk má, tím větší je jeho metabolický výdej.

Pokud máte nějaké zdravotní potíže, řekněte o nich svému trenérovi. Vybere vám cviky, které vám neuškodí.„I ten, kdo má nějaká omezení, je například po operaci, zlobí ho klouby nebo má potíže s páteří, může cvičit a mít dobrý pocit, že pro sebe něco dělá,“ uvádí Roman Svoboda. Někdo potřebuje shodit kila navíc, jiný zase vykompenzovat svalové dysbalance ze sedavého zaměstnání.

Pohyb je blahodárný
  • snižuje riziko onemocnění srdce a cév, vysokého krevního tlaku
  • pomáhá udržovat normální hladiny krevních tuků
  • je to velmi účinná prevence proti cukrovce, nádorovým onemocněním
  • pravidelná pohybová aktivita snižuje vznik osteoporózy
  • snižuje výskyt depresí
  • zabraňuje srážení krve
  • zlepšuje spánek

Pohyb znamená třicet procent úspěchu při hubnutí, změna stravovacích návyků sedmdesát. Nejlepší cestou k trvalé redukci váhy bez zdravotních rizik a nepříjemného jo-jo efektu je proto kombinace diety a vhodného pohybu.

Jak často bychom se měli hýbat?

Nezbytné minimum je 3,5 hodiny týdně. Ale i kratší fyzická aktivita je pro zdraví člověka prospěšná. V jedné studii bylo prokázáno, že rychlá chůze po dobu hodiny a půl týdně nebo plavání tři čtvrtě hodiny týdně, snížilo riziko srdečních příhod o celých 90%.