Choceňská železniční výtopna se zřejmě stane kulturní památkou. Unikne tak demolici?

Bývalá železniční výtopna v Chocni

Stará železniční výtopna v Chocni by se mohla stát kulturní památkou a unikla by tak demolici, která jí kvůli možné stavbě silničního nadjezdu hrozí.

Historická železniční výtopna v Chocni se nejspíš stane národní technickou památkou. Měly by se tak zastavit kroky, které vedou k demolici této skoro 140 let staré stavby. Stále totiž hrozí, že kvůli modernizaci tratě z Chocně na Hradec Králové, bude muset budova ustoupit silničnímu nadjezdu. Zájem o výtopnu už několik let mají nadšenci, kteří by v ní rádi vybudovali železniční muzeum.

Ve schvalovacím procesu hrají roli různé žádosti, podněty a komise na ministerstvu kultury. Více informací bude v lednu, potvrdila to i Eliška Rácková z Národního památkového ústavu v Pardubicích. „Zde nejsou úplně jednoduché majetkové poměry, co se týká vlastníka budovy. Ovšem takový první krok k tomu, aby ta budova požívala nějakou ochranu, to je zahájení řízení, ke kterému snad dojde poměrně záhy.“

Železniční výtopna Choceň

Zároveň dodává, čím je objekt pro památkáře tak zajímavý. „Je to jediná stavba svojí generace z přelomu 70. a 80. let 19. století z produkce Rakouské státní dráhy. A také si ceníme toho, že výtopna fungovala velmi dlouho, až do roku 2010. To sice vedlo k tomu, že se na ní staly nějaké změny, oproti tomu původnímu stavu z 19. stolení, ale zase to úžasně autentickým způsobem dokládá, jak se vyvíjel provoz na železničních tratích."

Příprava stavby nadjezdu pokračuje

Zároveň ale pokračují i přípravy na stavbu nadjezdu. Radnice zadala správci železnic vypracování vizualizací, jak by nadjezd nad tratí v lokalitě Na Lhotách vypadal. Pokračuje tak dál v jednáních a to i přes to, že městské zastupitelstvo se stavbou nadjezdu těsnou většinou jednoho hlasu nesouhlasilo.

Starosta Miroslav Kučera z ODS dál tvrdí, že hlasování bylo spíš jen pokusné. „To vůbec nepokročilo, jsme na bodě nula. To hlasování bylo nešťastné a aspoň jsme se dozvěděli, že nikdo nechce ani přejezd úrovňový ani mimoúrovňový, to znamená nadjezd, je to složité.“ Ještě letos v létě přitom starosta byl pro zachování výtopny a v dopise adresovaným Českým drahám podporoval nadšence, kteří ve výtopně chtějí vybudovat muzeum.

Železniční muzeum, nebo nadjezd nad tratí? Obojí se do Chocně nevejde

Bývalá železniční výtopna v Chocni

V Chocni možná bude nadjezd nad tratí na Hradec Králové. Radnice chtěla projekt podpořit, zastupitelé to nakonec neodhlasovali. Plánované stavbě by navíc nejspíš musela ustoupit víc než 140 let stará budova bývalé výtopny. To se nelíbí městské opozici, ani nadšencům, kteří by v objektu rádi vybudovali železniční muzeum.

Muzeum by ve staré výtopně rádi vybudovali nadšenci brněnského Klubu přátel kolejových vozidel. Zájem potvrdil i předseda klubu Jiří Kotas. „Je to běh na velmi dlouhou trať, ani ne tak z pohledu kolejových vozidel, spíš z pohledu získání, renovace a zabezpečení objektu. Záměrem by bylo vytvořit zde statickou a částečně provozní expozice. Chtěl bych, aby tu byla jedna provozní parní lokomotiva a nějaký motorový vůz, dieselová lokomotiva a vagóny.“ Klub má v současné době k dispozici kolem čtyřiceti hnacích a třiceti tažných vozidel. Sám Kotas přiznává, že v Chocni by byla deponovaná jen část této sbírky.

Na prodeji se nemohou dohodnout

Prodej budovy teď komplikují majetkové vztahy, pozemky patří Správě železniční dopravní cesty, budovy jsou Českých drah a na prodeji se nemohou dohodnout. Situaci by mohlo pomoct vyřešit prohlášení budovy kulturní památkou, ale ani pak není jasné, že tam bude muzeum. Podle Jiřího Kotase to záleží na mnoha věcech - hlavně na ceně, za kterou by případně byla výtopna k mání.

Výtopna, resp. depo je z roku 1875, svému účelu sloužila ještě v roce 2010. Na vrcholu svého významu byla ve 40. letech minulého století, kdy ve výtopně pracovalo skoro pět set lidí a choceňské depo bylo i větší, než to v sousední České Třebové.

Podobnou situaci před několika lety řešili i v Ústí nad Orlicí, kde měla modernizaci tratě ustoupit stará staniční budova.  I díky iniciativě veřejnosti je teď staré nádraží památkově chráněné a v soukromém vlastnictví.

Bývalá železniční výtopna v Chocni