Co s podchodem v centru Pardubic? Opravit, nebo zasypat?

11. březen 2016

Vedení Pardubic hledá odpověď na otázku, co udělat s podchodem u Zelené brány. Kvůli havarijnímu stavu ho radnice nechala zavřít, restaurace tam končí provoz a není jisté, co bude se podzemní stavbou dál.

Budoucnost podchodu u Zelené brány v Pardubicích je nejistá. Kvůli havarijnímu stavu ho nechala radnice zavřít, skončil i provoz tamní restaurace. Jenže radnice zatím neví, co se stavbou bude dál. V zásadě jsou dvě varianty - opravit a vrátit do podchodu jezdící schody, nebo ho úplně zasypat.

Stavba podchodu začala v roce 1971 a přes výkop dělníci dokonce postavili montovaný most. Při kopání narazili na základy středověkých hradeb, které chránily vjezd do města.

Chceme schody! Jezdící!

Podchod byl otevřený o dva roky později, místní si ale stěžovali, že musí chodit po schodech. Proto městský národní výbor objednal u Transporty dva eskalátory. V devadesátých letech došlo ke generální opravě a odstranění v té době už nefunkčních jezdících schodů a v roce 1998 byl přes silnici zřízený i úrovňový přechod se semafory.

Stavba podchodu v Pardubicích v roce 1972

Není bez zajímavosti, že již tehdy v roce 1972 se v místním tisku objevovaly povzdechy nad tím, jak tyto semafory a úzký provizorní most před Zelenou bránou komplikují dopravu, když přitom hustota provozu byla tehdy několikanásobně menší, než je tomu dnes.

Nutno však dodat, že veškerá městská hromadná doprava tehdy jezdila přes třídu Míru. Přes provizorní most tak nejezdily žádné trolejbusy ani městské autobusy.

Přibližně dvacet let také fungovala v podchodu i restaurace, která nedávno zavřela. Provozovatel
Václav Reindl upozorňoval na špatný stav podchodu už několik let, město to ale neřešilo, až vloni kontrola potvrdila, že je to opravdu na hranici havárie a nařídila uzavření.

Po několika měsících sporů sám Reindl navrhnul městu smírčí řešení, už nežádá bezúročnou půjčku na výplaty a náklady spojené s vyklízením. Nadále ale chce odstupné za ušlý zisk 7 milionů korun, protože má smlouvu až do roku 2018. Radnice ale nechá rozhodnutí na soudu.

Co bude s podchodem dál?

To radnice ještě neví. Sám primátor Martin Charvát na sociální síti FB vyzval místní, aby mu poradili: Zasypat nebo opravit včetně jezdících schodů? Jeho příspěvek vyvolal velkou vlnu reakcí. Názory jsou prakticky půl na půl, možná o něco víc hlasů volá po zachování podchodu s tím, že eskalátory nebo jezdící pásy musí být samozřejmostí.

Uvnitř by pak lidé rádi viděli buď restauraci, nebo nějaké menší provozovny rychlého občerstvení, trafiku, případně výstavní prostory. A návazně zrušit přechod pro chodce, který podle mnohých jen zdržuje provoz, navíc o 100 metrů dál je další přechod.

Jsou ale i názory opačné: zbourat a zasypat. Další lidé se chopili i několik let staré myšlenky zapustit v této části města dopravu pod zem a na povrchu nechat prostor jen pěším.

Město čeká v každém případě náročné rozhodování.

autor: ba
Spustit audio