Do Lázní Bohdaneč poprvé trolejbusem

3. srpen 2017
Trolejbus Škoda 7Tr před rokem 1960 opouští dnešní Sladkovského ulici a míří do Bohdanče

Díky trolejbusové dopravě se město Lázně Bohdaneč úzce propojilo s Pardubicemi. Původně měla linka vést až k bohdanečskému mlýnu.

V dubnu 1950 byl založený Dopravní komunální podnik města Pardubic a ještě ve stejný rok v létě začal s výstavbou trolejbusových linek. Stavbaři jako první dokončili trať označenou původně jako „B“, která vedla od starého nádraží přes střed města do oblasti chemických závodů.

Trolejbusem do lázní i za koupáním

Tato první trolejbusová trať měla původně končit u brány do továrny chemických závodů UMA. Ale už na jaře 1951 si radní města Lázně Bohdaneč a zástupci semtínských a rybitevských chemických závodů vymohli prodloužení linky. „Argumenty byly v té době pádné, bylo to totiž v době, kdy se v lázních začali léčit hlavně horníci a hutníci, takže lázeňské město potřebovalo návaznost na železnici. A chemické závody také měly dost zaměstnanců z Lázní Bohdanče,“ vysvětluje energetik a odborník na trolejbusovou dopravu DPMP Ladislav Podivín.

První trolejbus s cestujícími vyjel z Pardubic do Lázní Bohdaneč 20. ledna 1952. „Silnice do Lázní Bohdaneč byla tehdy dlážděná, ale podíváme-li se na historické jízdní řády, cesta netrvala o mnoho déle, než je tomu nyní,“ vysvětluje Ladislav Podivín. „Už od prvopočátku to byla linka č. 3, na tom se nic nezměnilo celých 65 let.“

Linka by se mohla znovu prodloužit

V současné době trolejbus č. 3 projíždí okolo místa, kde kdysi byla zastávka Na Pískách, přibližně uprostřed rovinky mezi zastávkou Uma a Lázněmi Bohdaneč. „Obyvatelé Pardubic ji využívali hlavně v létě, kdy se jezdily koupat na místní písáky. Za koupáním ale rádi putovali i na známé bohdanečské koupaliště,“ upřesňuje Ladislav Podivín.

Původní sloupy trolejového vedení z padesátých let 20. století v Kunětické ulici poblíž labského zdymadla

Původně měla linka č. 3 směřovat až k bohdanečskému mlýnu, tímto směrem už dokonce byly vztyčeny sloupy pro trolejové vedení. Nakonec se ale trať z konečné v Bohdanči neprodlužovala. Tato možnost se nabízí v budoucnu, kdy by měl Dopravní podnik města Pardubic do provozu nasadit parciální trolejbusy, tedy takové, které budou moci na určitou vzdálenost dojet pomocí baterií a trolejové vedení opustit. Zatím ale není jasné, kam dopravní podnik tyto parciální trolejbusy nasadí.

Čtěte také