Dršťky, zednický klavír, fňukna, vysavač. Akordeon má spoustu přezdívek
Když se řekne akordeon, tak se vám možná vybaví hospodská harmonika. Opravdový akordeon je ale koncertní nástroj s velkým rozsahem. A nehrají se na něj lidovky. Repertoár má úplně jiný.
„Naučit se na akordeon je ze začátku trochu komplikovanější, protože musíte řešit ruce i tahání měchu. Zatímco na klavír potřebujete jenom ruce. Jakmile se člověk s měchem pro tvorbu tónu sžije, tak už to jde líp. Techniku se učíme na speciálních etudách, abychom zvládli náročnější přednesové skladby,“ říkají studenti pardubické konzervatoře Kateřina Tůmová a Martin Klimeš.
On-line úspěch
Největšího úspěchu dosáhli muzikanti na nedávné mezinárodní soutěži akordeonistů. Přes 70 let ji pořádá Celosvětová akordeonová konfederace. „Příprava byla vzhledem k pandemii složitá. Náš pan profesor Antonín Dvořák byl velmi vstřícný v tom, že jsme mohli jezdit na hodiny na konzervatoř. Scházel se s námi i o víkendu. Jinak jsme komunikovali elektronicky. V srpnu jsme pak natáčeli video. Muselo být zaznamenané bez střihu,“ popisuje Tůmová.
Klání totiž bylo letos kvůli covidu jenom virtuální. „Na klasické soutěži by zážitky byly intenzivnější, protože bychom tam byli osobně přítomní. Soutěž původně měla být na Ukrajině. On-line prostředí má taky svoje výhody, hlavně v otázce pohodlí. Nemuseli jsme cestovat,“ snaží se Klimeš najít plus.
Nástroj jako posilovna
Akordeon váží okolo patnácti kilogramů. Podle Tůmové se na to dá zvyknout. „S věkem se mi přidávala kila nástroje. Musela jsem do svého programu zařadit i klasickou posilovnu, kde zvedáme činky, abych na akordeon měla sílu. Tak zároveň kompenzuju celodenní sezení u nástroje.“
A budou se úspěšní studenti věnovat hudbě profesionálně? „Kromě konzervatoře ještě studuji v Brně Vysoké učení technické, obor audio inženýrství. Pak bych chtěl skloubit hudbu a techniku. Třeba v nahrávacím studiu a podobně,“ sní Martin Klimeš. Kateřina Tůmová by chtěla být profesionální hudebnicí, ale v Česku není vysoká škola na akordeon. „Musela bych tedy jít někam do zahraničí a následně to skloubit s učením na základní umělecké škole.“
Související
-
Před rokem začala hrát na knoflíkový akordeon. Teď vyhrála mezinárodní soutěž
Čtrnáctiletá žákyně ZUŠ v Hlinsku Lucie Pudilová ohromila svým talentem na nejnáročnější mezinárodní akordeonové soutěži.
-
Zákaz zpěvu jako zavřená posilovna. Párkrát vynecháte a jste mimo
Umění tato doba moc nepřeje, koronavirová opatření ruší veřejná vystoupení. Co dělá zpěvák, když se nesmí zpívat?
-
V čele pardubické filharmonie zakotvil rozlítaný varhaník. Chce se usadit
Proslulý orchestr přepřáhl. Dlouholetou ředitelku Jarmilu Zbořilovou střídá Pavel Svoboda. Ten s novou výzvou doufá v určité osobní zklidnění.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.