E-shop není půjčovna. Na vrácení zboží do 14 dnů ale máte nárok

27. září 2017

Obyčejné nakupování ať už v kamenných obchodech, nebo přes internet, se nám může někdy nepěkně zkomplikovat. Jaká práva máme jako spotřebitelé třeba při reklamaci, nebo když v letácích obchodníci klamou skreslenými fotografiemi, odpověděl Josef Černý.

Skoro v každém obchodním domě dnes narazíme na ochranku. I když mají muži nebo ženy hlídacích agentur uniformu, nemají o nic větší práva, než my, běžní zákazníci. „Obecně mají za povinnost dohlížet nad tím, jestli není porušován zákon a v případě že ano, zasáhnout. Pokud vás nařknou z krádeže a chtějí ukázat tašku nebo vaše kapsy, máte dvě možnosti. Buď budete trvat na příjezdu policie a do té doby je nenecháte nahlédnout do příručního zavazadla, nebo budete shovívaví a hlídače nahlédnout necháte,“ připomíná spotřebitelský rádce Josef Černý.

Pozorně čtěte obchodní podmínky

Opatrní buďte hlavně při nákupech přes internet, kdy se pravidelně setkáváme s nesmyslnými požadavky obchodníků. Každý máme nárok od smlouvy do 14 dnů odstoupit, kdy si zboží můžeme vyzkoušet a bez udání důvodu vrátit. Pokud má prodejce v obchodních podmínkách napsáno, že artikl přijme na zpět pouze zabalený a nepoužitý, dejte od toho ruce pryč.

Také je třeba připomenout, že zákon neřeší způsob převzetí zboží. „Vůbec není důležité, jestli si výrobek převezmeme přes zásilkovou službu, na poště, nebo osobně na prodejně. Na vrácení zboží zakoupeného přes internet máte nárok v každém z uvedených případů,“ radí Josef Černý. Účtovat zákazníkovi službu za nové naskladnění není zákonné.

Čtěte také

„Klamná obchodní taktika povolena není, přehnaná reklama ano. Pokud prodejce zboží šikovně nafotí, pozornost a zájem spotřebitele si snadno získá. Tuto možnost, kdy výrobek na pultech ve finále vypadá o trochu jinak (velikost, odstín barvy) než v letáku, zákon nezakazuje. Pokud ale jsou uvedeny konkrétní rozměry, nebo objem a v reálu neodpovídají, můžeme podat stížnost a tím pádem je to i námět pro Českou obchodní inspekci,“ dokončuje spotřebitelský rádce.

autor: RIH
Spustit audio