Ideální trasa pro zkušební jízdu kupované ojetiny? Kruhové objezdy, retardéry a dálnice
Nákup ojetého vozu není snadný a občas bývá pořádným rizikem. Zvlášť v době, kdy se někteří obchodníci snaží zákazníka přelstít všemožnými triky. Ne vždy totiž popis auta zdaleka neodpovídá realitě.
Zájem o nákup ojetin v poměru k novým autům každým rokem roste, v současné době je to padesát na padesát, trend je ale takový, že v budoucnu budu ojetiny tvořit 60% prodaných aut. S rostoucí poptávkou stoupá také cena. Zatím co dřív byste slušnou ojetinu pořídili od sto tisíc, dnes jsou ceny mnohonásobně výš. „Slevy a akční nabídky ojetých vozů šly úplně stranou. Průměrná prodejní cena ojetiny je dvě stě dvacet tisíc,“ říká odborník na prodej a nákup ojetých vozů Jan Zavřel.
Volte velké bazary
Ty si totiž každý vůz před výkupem podrobně prověří. U nich máte jistotu, že auto není vedené v databázi hledaných vozů, znají jeho historii: „Výkup vozu trvá i hodinu, auto je zkontrolované ze všech stran, proklepnuté odshora dolů.“ V případě problému je i mnohem snadnější reklamace.
Co si pohlídat
V první řadě si vyžádejte technický průkaz a zkontrolujte VIN kódy.
„Pak zkontrolujte vše od karoserie, přes motor po interiér. Jsou věci, které na první pohled poznáte, je to třeba barva laku a jiný odstín, který nesedí se zbytkem auta. Jsou to také nespasované díly, kdy u kapoty máte na jedné straně centimetr na druhé dva centimetry. Rozdílné kódy na autosklech. Koukněte pod koberečky, teď v době záplav je problém i vytopený vůz. Nekupujete rohlíky, dejte si na čas a prohlédněte opravdu všechno.“
Fígle prodejců
Poznávacím znakem opotřebeného vozu byly ošlapané pedály a osahaný volant, nebo řadicí páka.
„V dnešní době je výměna těchto dílů otázka pěti minut. Je to jedna z věcí, kde se to dá poznat, ale když je to hodně opotřebené, pro bazarníka to není problém vyměnit,“ říká Jan Zavřel a doplňuje: „Jestli přijdete do bazaru a vůz už bude nastartovaný a zahřátý, otočte se a jděte jinam.“ Nedávejte ani na emoce a „wow efekt“. Než se rozhodnete pro konkrétní auto, měli byste vyzkoušet aspoň pět vozů.
Testovací jízda
Zkušební jízda je základ. Před ní se podívejte do motorového prostoru, prohlédněte výfuk, jestli nekouří černě, modře, bíle. Měl by být bez sazí a nějakého extrémního kouře.
„Vyzkoušejte elektrická okna, zrcátka, ruční brzdu, klimatizaci, vlastně všechno. Prodejce by vám měl umožnit klidně půlhodinovou testovací jízdu. Projeďte auto v nízkých otáčkách, ve vysokých, vyzkoušejte brzdy. Ideální na testovací jízdu jsou kruhové objezdy, retardéry a čtyřproudová silnice, abyste vyzkoušeli opravdu všechno. A poslouchejte, jestli auto nevydává nějaké pazvuky,“ radí Jan Zavřel.
Související
-
Kupujeme ojeté auto, aneb hitparáda stočených tachometrů
V Česku se ročně prodá až 700 tisíc ojetých aut. Nových aut kolem 200 tisíc. Společnost Cebia se už 28 let zabývá poradenstvím a službami bezpečného nákupu ojetých vozů.
-
Kupujete auto? Povinné ručení si sjednejte ještě před odjezdem z prodejny!
Každý kdo vlastní nebo provozuje motorové vozidlo s přidělenou registrační značkou, musí ze zákona platit povinné ručení. Žádné výjimky neexistují.
-
Ceny ojetin v Česku letí nahoru. Důvodem je nedostatek nových aut i koronavirová opatření
Za první pololetí letošního roku podle Asociace prodejců použitých automobilů vzrostla cena ojetých vozů v průměru o deset procent.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.