Jak uklízet, aby nás nebolela záda? Rady pro zdravou páteř

26. červenec 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Úklid, ilustrační foto

Bolí vás záda a chystáte se uklízet? V tom případě si rozmyslete, jak se k takovému úklidu postavíte, a to doslova. Proč nás bolí záda a jak jim ulevit, nám přišla do rozhlasové Radioporadny říct Jaroslava Morávková z Centra zdravého pohybu v Hradci Králové.

Zametáme, luxujeme, žehlíme, vaříme, myjeme okna, utíráme prach a spoustu dalších věcí. Bolí vás z toho záda? V tom případě je vaší největší chybou, že to děláte sami. (Nebo spíš, milé dámy, samy…) „Úkoly v rodině rozdělte. Zasvěťte další členy domácnosti do krás domácích prací,“ radí Jaroslava Morávková.

Když už nás někde píchá a pobolívá, nenaložíme si toho na svá bedra tolik najednou. Úklid rozfázujeme. „V pondělí vyžehlím, v úterý vyluxuju, ve středu umyju okna, a když jich mám hodně, budu to dělat od středy do neděle,“ říká Jaroslava Morávková.

Pokud víte, že máte sklony se hrbit, vědomě si na to myslete. Snažte se narovnat, kdykoliv to jde. Čím více vás záda bolí, tím větší si dávejte pauzy. „Umyjte nádobí a potom se doslova rozplácněte na podlahu. Chvíli ležte, zavřete oči a pozorujte své tělo, jak se chová. Až si odpočinete, vstávejte pomalu a přes bok,“ doporučuje Jaroslava Morávková.

Nepředklánějte se

Už jste to někdy určitě slyšeli, že se nemáte předklánět. Proč je lepší si ke kýblu dřepnout než máchat hadr na podlahu v předklonu? Protože to vaše záda ocení. „Podívejte se na malé děti. Hrají si v dřepu. Je to pro ně přirozené a mají přitom rovná záda,“ poukazuje Jaroslava Morávková s tím, že se možná nebudeme z počátku v této poloze cítit dobře, protože jsme si na ni odvykli.

Čtěte také

Pokud děláte něco vsedě, zkontrolujte si svůj posez. Nohy by měly být opřené o podlahu a všude, kde se nám ohýbají nohy i ruce, by měl být pravý úhel. „Jakmile jste schopní se hrbit, sedíte špatně. Správné nastavení nám nedovolí tělo povolit,“ říká Jaroslava Morávková.

Pět minut cvičení denně stačí

Když jsme měli v patnácti letech setřít podlahu, rodiče nás naštvali a moc se nám do toho nechtělo. Ale rozhodně to nebylo kvůli tomu, že by nás bolela záda. Ta se začínají hlásit až s věkem. Rádi jíme, málo sportujeme, máme sedavá zaměstnání. To se na nás dříve, nebo později podepíše.

„Bez ohledu na to, co děláme, se nám začne naše tělo mezi 30. a 40. rokem hlásit. A je potřeba svému tělu naslouchat. Bolestí nás upozorňuje, že děláme něco špatně,“ říká Jaroslava Morávková.

Bolest zad, záda, sezení (ilsutrační foto)

Co se stane, když budeme varovné signály našeho pohybového aparátu ignorovat? Nejdřív nás tu a tam píchne při úklidu, pak to začneme cítit po ránu, když vstáváme z postele a nakonec se bude bolest hlásit i při sezení v křesle.

„Můžete si koupit speciální vysavač nebo jiné pomocníky v domácnosti, ale to vám nepomůže. Nenechte to zajít daleko. Navštivte zkušeného fyzioterapeuta a začněte s rehabilitací a hlavně cvičením,“ doporučuje Jaroslava Morávková. Nebojte se. Není nutné cvičit hodinu denně. Poctivých 5 až 10 minut každý den dokáže zázraky.

Internet vás nespasí

Nespoléhejte se na videa na internetu. I když se budete snažit sebevíc a mávat rukama přesně jako ta paní na obrazovce, neznamená to, že cvičíte správně. „Tělo je mizera. Když si najdeme ten správný cvik, ale tělu se nebude líbit, najde si svoji úlevovou pozici,“ varuje Jaroslava Morávková.

Potřebujeme alespoň měsíc, než si zafixujeme správné provedení cviku. Právě na to dohlíží fyzioterapeut.

cvičení, senior, yoga, jóga, cvičení seniorů

Máme dvě skupiny svalů. Svaly, které se nám zkracují, a svaly, které ochabují. Proto je potřeba zkrácené protahovat a povolené posilovat. Jinak nebude naše držení těla správné a přijdou problémy.

Ach, ta bedra

V současné době lidstvo nejvíc trápí bolest bederní páteře. „Zkrátka dole nad zadkem to bolí nejvíc. Také kvůli počítačům trpí krční páteř. Pak následují potíže s rameny a koleny,“ vyjmenovává Jaroslava Morávková.

Bederní páteř je nejvíce zatěžovaným úsekem páteře, proto také nejčastěji postiženým. Je to místo, kde se uplatňují největší svalové skupiny a kde se pohyb dolních končetin přenáší na trup.

„Rozhlédněte se kolem sebe. Lordóza se čím dál více se prohlubuje. Jak se říká, nakládáme si toho na naše bedra příliš,“ dodává Jaroslava Morávková.

autor: PRO
Spustit audio