Jedno nástupiště pro vlak i autobus. V Heřmanově Městci plánují nový terminál

18. říjen 2016

Nový dopravní terminál v Heřmanově Městci už má jasné obrysy, i když zatím jen na papíře. Radnice chce přestěhovat autobusová nástupiště z náměstí k železnici a otevřít si tak cestu k proměně historického centra.

Jedno nástupiště, z jedné strany vlak a z druhé autobus. Tak by měl fungovat připravovaný dopravní terminál v Heřmanově Městci. Změna neznamená nic jiného než nové nádraží. Radnice proto počítá s bouráním nepoužívaných budov, trháním kolejí i stěhováním silnice.

„Změnit by se mělo v podstatě všechno. Ulice Tylova dneska částečně řeší parkování místních obyvatel. Vlakové nádraží je jedna malá budova. Naším cílem je tuto lokalitu spojit a zcelit s autobusovou dopravou,“ říká starosta Josef Kozel (BEZPP).

A dodává: „Podařilo se nám v loňském roce vykoupit pozemky od Českých drah. Vlastníme tady dokonce kolej, která samozřejmě zmizí. V návrhu jsou, aby zmizely původní obslužné budovy. Ulice Tylova by se odklonila dál do zástavby bytových domů. Tam by vznikla klidová zóna se stromy, pěší, odhlučněná. Samotný terminál včetně parkování by se přiblížil víc ke kolejím.“

Čtěte také

Dopravní terminál podle radnice otevře cestu k tomu, aby se mohlo změnit i samotné náměstí. To totiž teď funguje spíš jako velké parkoviště než historické centrum. Jenže podle opozičního zastupitele Marka Výborného z KDU-ČSL nestačí jen přestěhovat nástupiště.

„To náměstí stejně zůstane klíčovým místem pro nástup a výstup cestujících ať už z okolních obcí, nebo občanů Heřmanova Městce, kteří dojíždějí do Chrudimi, do Pardubic a další měst za prací,“ doplnil Výborný.

Autobusy na náměstí zastaví, ale nebudou tam stát celý den

Lidé nemusí mít strach, že je čeká delší cesta z nádraží, říká Josef Kozel: „Na náměstí budou autobusy i nadále zastavovat. Je to pro nás nezbytné, protože máme základní školu, kde polovina žáků je dojíždějících, zdravotní střediska, veškerá obslužnost města.“

Terminál má ale podle Marka Výborného ještě jedno slabé místo. Kolem nádraží zhoustne doprava a neprospěje jí ani případná stavba obchodního domu, pro který je nedaleko blokované území.

Čtěte také

„Budou potom projíždět Jiráskovou ulicí, což nepovažujeme za rozumné řešení. Už dnes si občané stěžují na nárůst dopravy včetně té autobusové. My bychom zvažovali lepší dopravní propustnost prostoru toho dopravního terminálu,“ říká Výborný.

Cenu za terminál zatím radnice odhaduje nejméně na třicet milionů korun. Pokud město získá dotaci, začne stavět příští rok.

autor: kop
Spustit audio